Jari-Matti Latvala meinasi kuolla

Töysäläinen tajusi hengenlähdön olevan lähellä. Nyt hän kertoo tarinansa Seiskalle.
Ralli on vaarallinen laji, jossa maksetaan kovia summia kovista riskinotoista.
Videolla Jari-Matti Latvala esittelee Seiskalle automuseonsa:
Kun ajaa kahtasataa mökkitiellä tai kapealla vuoristopätkällä, yhteenkään virheeseen ei yksinkertaisesti ole varaa.
Tämän tietää myös Jari-Matti Latvala, joka tunnettiin aktiiviurallaan mitään pelkäämättömänä kaasujalkana.
– Minua on verrattu joskus Ari Vataseen. Myös oma mentaliteettini oli kaikki tai ei mitään, Toyotan tallipäällikkö tuumii.
– Olin aina valmis ajamaan voitosta – ja valmis ottamaan riskejä. Voittamisen halu oli niin kova.

Kylmäävä tarina julki
Jari-Matti on valmis kertomaan Seiskalle kauhunhetkistään, joista ei ole aiemmin juuri hiiskunut.
Hän hiljenee hetkeksi kysyttäessä, oliko hengenlähtö koskaan lähellä.
– Vuonna 2009 Portugalissa oli kyllä lähellä. Menin silloin vuoristopätkällä nuotissa sekaisin mutta pidin vaan kaasun pohjassa.
Seuraavaan mutkaan oli matkaa vain joitain kymmeniä metrejä. Niissä vauhdeissa reagointiaika on olematon.
– En ehtinyt millään kääntää. Yritin vähän ohjata kallioon päin ja hidastaa vauhtia, mutta auto vain kimposi siitä kahdelle pyörälle ja sinkoutui kaiteen yli alas.

Lähes varma kuolema
Rallia johtaneen Jari-Matin Ford syöksyi valtavaa vauhtia vuorenrinnettä alas. Jos kaiteen takana olisi odottanut vapaa pudotus, kuolema olisi ollut varma.
– Onnekseni siinä oli vuorenrinnettä, jota pitkin auto alkoi kieriä alas. Se pyöri 17 kertaa ympäri, Jari-Matti muistelee.
Luulin, että henki lähtee.
WRC-autot on suunniteltu kestämään kovia iskuja. Jari-Matti näki kuitenkin kauhukseen, kuinka Fordin turvakaaret laskivat yhä alemmas ja alemmas.
– Ne olivat todella pitkiä sekunteja. Siinä kerkesi ajattelemaan. Luulin, että henki lähtee – ettei auto kestäisi sitä pyöritystä.

Huoli kartturin kunnosta
Jari-Matin ja kartturi Miika Anttilan elämä oli hiuskarvan varassa. Ralliauto ehti pyöriä 200 metriä vuorenrinnettä alas ennen kuin lopulta pysähtyi.
Ne olivat hyvät sanat, sillä tiesin hänen olevan hengissä.
– Se oli valtava helpotus. Tosin siinä hetkessä ensimmäinen ajatus oli, että mitähän kartturille kävi.
– Muistan, miten Miika kääntyi heti puoleeni ja sanoi, että ”tällaista voi käydä, kun yritetään täysillä.” Ne olivat hyvät sanat, sillä tiesin hänen olevan hengissä.

Vakavuutta ei tajuttu
Kuin ihmeen kaupalla elävänä selvinnyt Jari-Matti sai ulosajosta muistokseen vain pienen arven jalkaansa. Mitään muita vammoja ei syntynyt.
– Siihen aikaan ei ollut sosiaalista mediaa. Video ulosajosta tuli vasta myöhemmin julki. Ihmiset eivät tajunneet, miten paha se ulosajo oli.
Näin jälkikäteen voin tunnustaa, että taisin juoda sen koko pullon.
Kyseinen kauhujen päivä 3. huhtikuuta oli kaiken kukkuraksi Jari-Matin syntymäpäivä.
– Muistan, kun palasin hotellille, niin huoneessa odotti samppanjapullo jäissä. Näin jälkikäteen voin tunnustaa, että taisin juoda sen koko pullon ennen kuin menin nukkumaan!
Suomen MM-ralli ajetaan Keski-Suomessa tulevana viikonloppuna 31.7.–3.8.
