Vakava välikohtaus kiitoradalla – tästä syystä kuningas Charles ei enää lennä

Charles aiheutti miljoonaluokan vahingot.
Heinäkuun puolivälissä paljastettiin, että 12 vuotta täyttänyt prinssi George ei saa enää lentää samalla koneella kuin ensimmäisenä kruununperimysjärjestyksessä oleva isänsä prinssi William.
Katso videolta, kuinka kruunu periytyy brittihovissa:
Näin siksi, että pikkuprinssi on isänsä jälkeen kruununperimysjärjestyksessä toisena. George perii kruunun, jos William menehtyy lento-onnettomuuden seurauksena.
Päätös pitää kruununperijäsukupolvet eri lennoilla kuolemantapausten varalta on hankala.
Vaatimus aiheuttaa pulmia Williamille ja prinsessa Catherinelle, jotka aina asettaneet lapsensa kruunun edelle.
Tilannetta ei helpota, että kuningas Charles pitää määräyksestä kiinni jääräpäisesti, vaikka hänellä on itsellään hurja historia lento-onnettomuuden aiheuttajana.
31 vuotta sitten jysähti
Kuningas Charles osaa armeijataustansa johdosta lentää konetta itsekin, mutta luopui siitä yli 20 vuoden jälkeen dramaattisen läheltä piti -tilanteen vuoksi.
Kesäkuussa 1994 silloinen Walesin prinssi Charles otti ohjat käsiinsä, kun hänen koneensa oli laskeutumassa skotlantilaiselle Islayn saarelle. Tämä oli hänelle hyvin tavallista virallisilla matkoilla.
Tällä kertaa Charles kuitenkin toi koneen kiitoradalle liian suurella nopeudella ja kovassa myötätuulessa.
– Kolme rengasta puhkesi, kun kone osui kiitorataan. Charlesin piti tehdä äkillinen väistöliike välttääkseen karkean maan ja pudotuksen, muistelee silminnäkijä Rachel Whyte Daily Mail -lehdelle.
– Se oli huono lasku. Hän alkoi jarruttaa todella lujaa, ja renkaat savusivat pahasti. Kun hän tuli aivan kiitotien päähän aidan viereen, ajattelimme että hänen täytyy yrittää nousta uudelleen. Hän kuitenkin kääntyi ja kovan pamauksen. Luulimme, että kone syttyisi liekkeihin. Hän oli hyvin, hyvin onnekas, kun niin ei käynyt.
"Ei ollut onnettomuus..."
Kukaan koneen 11 matkustajasta ei loukkaantunut, vaikka lentokone kärsi miljoonavahingot. Koneen nokka, laskutelineet ja säätutka olivat mennyttä.

Charles totesi samana päivänä, ettei kyseessä ollut onnettomuus sanan varsinaisessa merkityksessä.
– Se ei ollut aivan onnettomuus. Menimme valitettavasti kiitoradan päästä yli. En suosittele sitä kellekään, kruununprinssi totesi vieraillessaan paikallisessa koulussa.
Tapaus kuitenkin aiheutti kolauksen kokeneelle pilotille, ja Charles päätti silti ripustaa lentohanskat naulaan.
Upseeri kantoi vastuunsa
Vastuun tapahtumasta kantoi koneen virallinen lentäjä, ilmavoimien RAF:n laivueenkomentaja Graham Laurie, joka ei puuttunut tilanteeseen ajoissa.
Puolustusministeriön tutkinta totesi, että Laurien olisi pitänyt ottaa koneen ohjaimet haltuunsa liian suuren nopeuden vuoksi. Vähintään hänen olisi pitänyt käskeä Charlesia lentämään kiitoradan ympäri ja tekemään uusi laskeutumisyritys.
Sen sijaan hän kertoo käskeneensä Charlesia laskeutumaan, ja tämä "teki täsmälleen kuten käskin".
Seuraavalla viikolla matkustamossa
Charlesin edustaja kommentoi tuolloin päätöstä lopettaa lentäminen.
– Hän on päätynyt tähän ratkaisuun henkilökohtaisesti. Kuningatar tai RAF eivät antaneet tässä asiassa neuvoja.
Seuraavalla viikolla Charles hän lensin poikiensa Williamin ja Harryn kansa Kreikkaan, tosin matkustajana.
Lento oli erikoinen siksi, että se soti hänen nykyään valvomaansa ohjetta vastaan. Kyseissä koneessa lensi samanaikaisesti peräti kolme peräkkäistä kruununperijää.