Prinsessa Madeleine vastaa mainoskohuun – Chrisillä tiukka kanta

Prinsessa Madeleine vastaa mainoskohuun – Chrisillä tiukka kanta

Prinsessa Madeleine ja Chris O'Neill kommentoivat prinsessatittelin käytöstä herännyttä kohua.

Prinsessa Madeleine yllätti maaliskuussa ilmoittamalla, että hän perustaa ikioman ihonhoitotuotebrändin. Minlen on luotu yhdessä sveitsiläisen Weledan kanssa, ja se on suunnattu lasten herkkä iho huomioiden.

Arkistovideo: He ovat Euroopan rikkaimmat kunkut

Madeleine tekee liiketoimintansa prinsessan sijaan yksityishenkilönä, Madeleine Bernadottena. Yhdessä firman hallituksessa on hänen puolisonsa, konkariliikemies Chris O'Neill.

Kun prinsessa tiedotti aluevaltauksestaan, heräsi asiasta huomattava kohu. Syitä oli kaksi; prinsessatittelin kaupallistaminen ja Weledan maine.

Madeleine tiedotti lanseerauksesta omalla Instagram-tilillään, jolla hän käyttää prinsessatitteliään. Näin katsottiin, että Madeleine kauppasi merkkiään nimenomaan prinsessana ja tavoitteli tittelillään rahallista hyötyä.

Herätti keskustelua

Toisaalta myös Weledan antroposofinen eli ihmisen tietoon ja itsetuntemukseen nojaavat periaatteet. Dagens Industrin mukaan antroposofisessa lääketieteessä esimerkiksi yhdistellään "nykyaikaista" lääketiedettä taideterapian, luonnon parantavuuden ja itseparannuksen kanssa.

Esimerkiksi Ruotsin Karoliininen instituutti ja Ruotsin kuninkaallinen tiedeakatemia ovat kritisoineet antroposofista lääketiedettä, vedoten tieteellisen tutkimuksen puutteeseen.

Pian Dagens Nyheter julkaisi kirjoituksen, jossa Weleda oli kovan kritiikin kohteena ja prinsessan yhteistyön firman kanssa povattiin loppuvan pian.

Myöhemmin sama lehti julkaisi Weledan toimitusjohtajan Tina Müllerin vastineen, jossa hän kielsi Weledan olevan synonyymi antroposofialle. Hän myös vakuutti tuotteiden vastaavan EU:n määräyksiä.

Kritiikki yllätti

Madeleine kommentoi uudessa haastattelussa DI:lle kohtaamaansa kritiikkiä kertoen, että se yllätti hänet.

– Kun tein Instagram-julkaisun, aikomukseni oli tiedottaa yhteistyöstä Weledan kanssa, eikä markkinoida, prinsessa toteaa.

Myös Chris vastaa kaupallisuudesta nousseeseen kritiikkiin samoin.

– Siihen aikaan ei ollut vielä tuotteitakaan, joten kyse ei voinut olla mainoksesta. Tämä oli vain ilmoitus lanseerauksesta tulevaisuudessa, hän summaa.

Kuninkaallisilla on omia firmoja sekä Pohjoismaissa että muualla. Jopa prinssi Carl Philip  on tahollaan yrittäjä sukunimeään – ei prinssititteliä – käyttäen.