Suomalainen NHL-miljonääri avoimena rahasta – hylkäsi hyvästä syystä Lamborghinin

Erik Haula on tienannut tähänastisella NHL-urallaan lähes 30 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.
Porilainen Erik Haula, 34, on tehnyt komean NHL-uran lähtökohtiinsa nähden.
Videolla NHL-miljonääri Erik Haula Seiskan haastattelussa:
Ässien kasvatti ei koskaan ollut mikään junioritähti, saati superlupaus. Minnesota Wild varasi hänet NHL:ään verrattain myöhään, 7. kierroksella kesällä 2009.
Erik myös valitsi suomalaiskiekkoilijalle poikkeuksellisen pelaajapolun. Hän raivasi tiensä Yhdysvaltojen yliopistosarjasta NHL-pelaajaksi.
Sittemmin kokemusta on karttunut runsaasti. Työteliäänä ja nopeana kahden suunnan hyökkääjänä tunnettu Erik on edustanut 13 NHL-kauden aikana peräti seitsemää eri NHL-organisaatiota.
Haula myös lukeutuu Suomen kokeneimpiin NHL-nykypelaajiin. Ilman loukkaantumisia hän rikkoo ensi kaudella 800 runkosarjaottelun rajapyykin.

Huimat tienestit
Pitkästä NHL-urasta on myös jäänyt mukavasti sukanvarteen. Erik on tienannut nykykurssilla jo lähemmäs 30 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria.
Seiska tapasi Erikin ja kysyi suoraan, mitä raha hänelle merkitsee?
– Se helpottaa aika montaa asiaa. Jossain kohtaa tulee sellainen pysähtyminen, että paljonko sitä rahaa oikein tarvitsee lisää, hän pohtii turkulaisessa kahvilassa.
– Olen tosi onnekas siitä, mikä tilanteeni on. Sen eteen on tehty paljon hommia. Kaikki ei ole enää rahasta kiinni.
Auttaa perhettään
Kun riihikuivaa on riittävästi, suhtautuminen rahaa kohtaan muuttuu. Sitä ei kuulemma enää tule niin mietittyä, kun joka penniä ei tarvitse venyttää.
– Nyt kyse on enemmänkin elämänlaadusta ja siitä, mitä kaikkea elämällään tekee. Nauttiiko siitä ja mikä on mielekästä.
Jossain kohtaa tulee sellainen pysähtyminen, että paljonko sitä rahaa oikein tarvitsee lisää.
NHL-monimiljonääri myös mahdollistaa muille asioita. Kyse ei kuitenkaan ole mistään kavereiden kanssa rilluttelusta.
– Sanotaan näin, että perheen sisäisesti yritän auttaa niin paljon kuin vain pystyn, mikäli jotain tarvetta on. En aio mennä yksityiskohtiin.
Hommasi Rolexin
Haastatteluhetkellä mikään ei vihjaa siihen, että kyseessä saattaisi olla upporikas lätkäjätkä – ellei sitten huomaa Haulan ranteessa välkkyvää arvokelloa.
Siitäkään Erik ei pidä mitään meteliä, mutta esittelee kyllä kelloaan pyydettäessä. Kyseessä on Rolexin rosekultainen Sky-Dweller suklaanvärisellä kellotaululla.
Ei pahalla, mutten oikein välitä sähköautoista.
– Hommasin tämän viime vuonna. Halusin uuden kellon, mutten varsinaisesti ole mikään kellomies. Siksi kyselin vähän kavereilta, jotka ymmärtävät niistä enemmän.
– Päädyin lopulta kultaiseen Rolexiin. Olen ollut tähän tosi tyytyväinen. Voi olla, että tämä jää ainoaksi arvokellokseni.

Hihan alle piiloon
Sittemmin Erik on perehtynyt tarkemmin kelloihin. Hän on ymmärtänyt, ettei arvosta puhuttaessa oleellista ole pelkkä hinta, vaan myös kellon saatavuus.
– En viitsi hinnoista puhua, mutta ainakaan näitä ei myydä ihan joka paikassa. Se on sinällään kiva juttu.
Ei jotenkin kuulostaisi oikealta heittää lapsia kouluun Lamborghinilla.
Uskaltaako moista mötikkää pitää ranteessa, kun liikuskelee kaupungilla?
– En minä mitään pelkää. Jos joku varastaa kellon, se on kuitenkin vakuutettu. Välillä saatan lentokentällä lyödä hihan päälle, mutta that’s it.

Reportteri ratissa
Haastattelu tehdään Turussa, jossa matkaa taitetaan toimittajan sähköautolla. Se saa NHL-miljonäärin hymähtämään.
– Ei pahalla, mutten oikein välitä sähköautoista. Ne eivät ole mun juttuni. Ne kuulostavat erikoisilta, Erik naurahtaa.
– Jos hommaan auton, tykkään satsata moottoriin. Ei mitään ylilyöntiä, mutta onhan se kiva, että jotain vähän kuuluukin, kun lyö kaasua koneeseen.
300 tonnin arkiauto
Erikin oma arkiauto on Audin RS Q8. Järeällä V8-bensakoneella varustettu 600 hevosvoiman tehotykki voi kustantaa lisävarusteineen helposti 300 000 euroa.
Haula paljastaa aluksi pohtineensa myös Lamborghini Urusta, mutta päätyi lopulta ostopäätöksessään Audiin.
Onhan se kiva, että jotain vähän kuuluukin, kun lyö kaasua koneeseen.
– Ei jotenkin kuulostaisi oikealta heittää lapsia kouluun Lamborghinilla. Ei siinä sinällään mitään väärääkään olisi, mutta Audi on ehkä enemmän perheystävällinen valinta, kahden pikkulapsen isä perustelee.
– Päädyin Audiin. Se on käytännössä sama peli ja kiva auto samoilla tehoilla, muttei räpsähdä silmiin samalla tavalla.