Rallikulisseissa muhii yllätyspommi – Tommi Mäkinen innoissaan Seiskalle: ”Olisi huikeaa”

Rallikulisseissa muhii yllätyspommi – Tommi Mäkinen innoissaan Seiskalle: ”Olisi huikeaa”

Nelinkertaisen maailmanmestarin mielestä rallin MM-sarja kaipaisi radikaaleja muutoksia.

Kun rallin MM-sarja käynnistyy viikonloppuna Monte Carlossa, Keski-Suomen Puuppolassa huokaistaan helpotuksesta. Nelinkertainen maailmanmestari ja Toyotan tehdastallin entinen päällikkö Tommi Mäkinen voi huoletta levätä laakereillaan.

Videolla Kalle Rovanperä esittelee drifting-taitojaan Tallinnassa 2023:

Tommi, 59, työskenteli vuosia rallijätti Toyotan tallin pomona ja vielä senkin jälkeen japanilaismerkin neuvonantajana. Enää rallilegenda ei ole minkäänlaisessa palkkasuhteessa Toyotaan, joten hän voi seurata kisoja kotonaan Puuppolassa.

– Ihan mukavaa näin. Olen nauttinut, kun pääsin pois siitä jatkuvasta reissaamisesta. Se oli kaikista hankalin rasti koko projektin aikana. Silloin joutui jatkuvasti matkustamaan niin valtavasti maailmalla, Tommi tuhahtaa Seiskalle.

Nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen on myös entinen Toyotan rallitallin pomo.
Nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen on myös entinen Toyotan rallitallin pomo.

Kallelta kova ratkaisu

Suomalaisilla on ollut viime vuosina syytä ralliriemuun. Sukupolvitason poikkeuslahjakkuus Kalle Rovanperä voitti kahtena edellisvuonna mestaruudet näytöstyyliin, mutta viettää nyt kertaluontoista välivuotta rallin MM-sarjasta.

Kokonaan Kalle ei ole jättämässä rallikautta 2024. Hallitseva tuplamestari on linjannut ajavansa puolet Monte Carlosta käynnistyvästä MM-sarjasta. Käytännössä päätös pelaa Rovanperän ulos mestaruustaistelusta.

– Kyllähän se Kallen välivuosipäätös aika paljon harvensi mestarikandidaatteja, tuumii Tommi, joka povaa MM-titteliä tällä kertaa Viron Ott Tänakille.

Viekö kylmänviileä virolaiskuski Ott Tänäk maailmanmestaruuden nimiinsä?
Viekö kylmänviileä virolaiskuski Ott Tänäk maailmanmestaruuden nimiinsä?

Radikaaleja muutoksia

Valovoimaisen Rovanperän dominanssista huolimatta rallin MM-sarja ei ole kiinnostavuudessaan loistonpäiviensä tasolla. Yksi suurimmista ongelmista liittyy siihen, että MM-sarjassa ajaa vain kolme tehdastallia: Toyota, Huyndai ja M-Sport.

– Minusta MM-sarja kaipaisi kyllä aika radikaaleja sääntömuutoksia. Sarjaa pitäisi pystyä muuttamaan niin, että saataisiin autoja ja talleja lisää. Sitä myöten tulisi lisää kiinnostavuutta ja katsojia koko hommelille, Tommi tietää.

– Ennen vanhaan kun minä ajoin, autovalmistajia taisi olla parhaillaan seitsemän. Ja mestaruudesta kisasi 15–20 WRC-tehdaskuljettajaa. Katsojiakin oli joka paikassa moninkertainen määrä, nelinkertainen mestari päivittelee.

Legendaarinen Lancia virittelee raporttien mukaan paluuta rallin MM-sarjaan.
Legendaarinen Lancia virittelee raporttien mukaan paluuta rallin MM-sarjaan.

Toteutuuko huikea visio?

Tunnelin päässä kajastaa kuitenkin valoa. Ralliraportit maailmalta kertovat, että legendaarinen italialaistalli Lancia virittelisi kulisseissa paluuta WRC-luokkaan. Sen toteutuminen veisi vuosia, mutta kuvio on yhtä kaikki mielenkiintoinen – jopa kutkuttava.

Viilipyttymäisen Tomminkin kasvoille leviää leveä hymy kysyttäessä Lancian mahdollisesta paluusta.

– Toivotaan, että Lancia ja italialaiset tulisivat takaisin. Sehän olisi huikeaa!

Rallin MM-sarjan avauskilpailu Monte Carlossa 25.–28.1.

Suomalaiskuskeista Juha Kankkunenkin on kaasutellut Lancialla. Tyylinäyte vuodelta 1987.
Suomalaiskuskeista Juha Kankkunenkin on kaasutellut Lancialla. Tyylinäyte vuodelta 1987.