Paljonpuhuvia kommentteja! Jari-Matti Latvala ylistää Janni Hussia: ”Huikea”

Toyotan tallipäällikön mielestä tunnetulla kartturilupauksella on eväitä nousta rallin MM-sarjaan saakka.
Seiska tapasi rallikartturi Janni Hussin ja Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan Lahdessa. Kaksikko osallistui yhdessä viime viikonloppuna ajettuun Lahti Historic Rallyyn. Ralli käynnistyi keskeytyksellä, mutta myöhemmin kisa jatkui maaliin asti.
Videolla Janni Hussi & Jari-Matti Latvala Lahti Historic Rallyssa:
Vaikkei koskaan maailmanmestaruutta voittanutkaan, Jari-Matti lukeutuu suuriin suomalaisiin rallinimiin. Kunniakkaalla aktiiviurallaan peräti 18 rallin MM-osakilpailua voittanut töysäläinen sijoittui kolmesti rallin MM-sarjan kakkoseksi.
Jari-Matilla jos kenellä riittää kompetenssia arvioida Jannin uranäkymiä. Kouvolalaisen kehitys on jo nyt ollut melkoisen rakettimainen – Hussi kun nuotitti elämänsä ensimmäisen rallin vasta kaksi vuotta sitten.

Kehuu työmentaliteettia
Seiska pääsi piipahtamaan Jari-Matin omaa nimeään kantavan JML-Sportsin varikkopilttuussa. Reportteri kysyä paukautti suoraan rallitähdeltä, olisiko Jannilla eväitä jopa rallin MM-sarjan WRC1-luokkaan saakka?
– Siis joo, ehdottomasti. Jannin ura on huikea. Hän on pystynyt vain kahdessa vuodessa nousemaan tälle tasolle. Monilla ottaa paljon enemmän aikaa nousta huipulle, Jari-Matti tuumaa Seiskalle.
– Mutta Janni on tehnyt kovasti töitä. Hänellä on intohimo ja kova työmentaliteetti. Janni tekee tätä hommaa ihan sata lasissa. Hän on halunnut kehittyä ja myös pystynyt oppimaan nopeasti.

Muistuttaa uhrauksista
Samaan hengenvetoon Jari-Matti kuitenkin toteaa, että rallin kuninkuusluokkaan noustakseen Jannin olisi tehtävä koviakin uhrauksia. Viime kauden Janni nuotitti Lauri Joonaa WRC2-luokassa, mutta WRC1 on täysin oma maailmansa.
– Jannilla on kaikki mahdollisuudet nousta huippukartturiksi, ihan ykkösluokkaan asti. Se vaatii kuitenkin täydellistä sitoutumista: ykkösluokan kartturina ei voi tehdä mitään muuta kuin työskennellä siinä WRC1-rallimaailmassa.
– On testejä, promohommia ja kilpailuita. Kilpailukalenteri tulee nousemaan tulevaisuudessa 14, jopa 15 MM-osakilpailuun. Se on aika kiireinen kokonaisuus.

Yllättävä painohyöty
Rallin absoluuttisella huipulla erot voivat olla häviävän pieniä. Kun erikoiskokeissa taistellaan sekunnin kymmenyksistä, pienimmistäkin yksityiskohdista voi olla hyötyä. Jari-Matti nostaa esiin seikan, josta Jannin kohdalla harvemmin puhutaan.
– Jannihan on erittäin kevyt. Hänellä on siis myös olemassa niin sanottu painohyöty.
Se kysyy oikeasti kovaa kuntoa.
Kärjistetysti kansankielellä: mitä kevyempi lasti, sitä nopeammin ralliauto kiitää. Monipuolisen urheilutaustan ansiosta Janni on myös niin sanotusti tikissä. Rallihommissa fyysisen kunnon merkitystä ei pidä väheksyä.
– Ei pidä. Kuumissa kisoissa ulkona on monesti 30 astetta lämmintä. Ralliautossa ei ole ilmastointia, joten autossa lämpötila voi nousta 50 asteeseen. Ja kun sellaisissa olosuhteissa ajetaan kolmekin päivää, niin se kysyy oikeasti kovaa kuntoa.
