Yllätyshitti ABBAlta – lähes 50 vuotta julkaisun jälkeen

Yllätyshitti ABBAlta – lähes 50 vuotta julkaisun jälkeen

Mamma Mia, mikä buumi: 1970-luvun popjätti valloitti Z-sukupolven sydämet ja kassakone kilisee.

Poplegenda Abban musiikki on löytänyt tiensä uuden sukupolven sydämiin. Spotify kertoo, että yhtyeen kappaleiden kuuntelu on kasvanut räjähdysmäisesti.

Arkistovideo: Ruotsin Euroviisu-ehdokas Kaj ostarikeikalla

Abban striimausbuumi on maailmanlaajuinen ilmiö. Spotify paljasti maanantaina, että yhtyeen musiikin suoratoistokäyttö viidessä vuodessa 2,5-kertaistunut.

Tuore jymy-yllätysluku kuuluu kuitenkin yhdelle teokselle. Se on Gimme! Gimme! Gimme (A Man Aftern Midnight), ja tämän hitin soittokertojen määrä Spotifyssä ylitti miljardin haamurajan.

Jättikorvaukset kahdella kappaleella

Yhtyeen jättiläismäisyydestä kertoo se, että ennestään Dancing Queen pääsi samaan kategoriaan toissa vuonna.

Nämä kaksi saavutusta yksin Spotifyssä ovat kilisyttäneet Abbalaisten kukkaroihin vähintään viisi miljoonaa euroa. luultavasti kuitenkin yli kahdeksan miljoonaa.

Koska Abba on käytännössä rahantekokone, ja tekijänoikeudet sekä esityskorvaukset tulevat huomattavan vähäisillä välikäsillä. Abballa on kokonsa vuoksi varaa myös neuvotella, joten tuotto voi olla jopa 15 miljoonaa euroa kahden kappaleen miljardista soittokerrasta.

Ihan äkkiä miljardiin soittokertaan ei päästä. Vaikka koko ruotsin kansa hinkkaisi noita kahta kappaletta putkeen, sitä pitäisi tehdä yli kaksi täyttä työpäivää putkeen ilman ruokatunteja fika-hetkiä.

Z-sukupolvi teki sen

Abba nousi maailmanmaineeseen 1970-luvulla hiteillään kuten Dancing Queen ja Mamma Mia. Sitä, että Gimme! Gimme! Gimme! breikkasi miljardirajan ennen Mamma Miaa pidetään juuri Tiktokin ja Instan nuorempien käyttäjien vaikutuksena.

Yhtyeen soundi on aikansa tuote. Kappaleiden ajattomuudesta kertoo kuitenkin hittien suosio somealustoilla 50–40 vuotta myöhemmin.

Abban saamista striimausluvuista Spotifyssä kertoi muun muassa ruotsalainen Expressen.