Tanskan kuningatar Mary: Koskettava viesti
Mary iltahtui hyvän ystävänsä uutisesta.
Tanskan kuningatar Mary on lähettänyt helpottuneet terveisensä Norjaan. Naapurimaassa uutisotiin torstaina, (17.6.) että kruununprinsessa Mette-Marit on ollut onnistuneessa keuhkonsiirtoleikkauksessa.
Videolla kerrotaan haastattelusta, jossa kruununprinsessa Mette-Marit kommentoi Epstein-kohua:
Pohjoismaiset kuninkaalliset perheet ovat hyvää pataa keskenään, ovathan he toisilleen sekä kollegoja että läheisiä ystäviä tai jopa kaukaisia sukulaisia.
Myös Tanskan ja Norjan välillä on tiivis yhteys muissakin kuin maantieteellisissä merkeissä, joten tieto kruununprinsessa Mette-Maritin onnistuneesta operaatiosta oli tanskalaisillekin ilouutinen.
Kruununprinsessaa odottaa tietenkin pitkä toipumisjakso, mutta leikkauksen jäljiltä hänen vointinsa on hovin tiedotteen mukaan toistaiseksi hyvä.
Iloinen viesti naapurista
Tanskan kuningas Frederikin vaimo kuningatar Mary on nyt BT:n mukaan lähettänyt terveisensä Norjaan.
– Ymmärrän, että Mette-Maritin operaatio on tehty. Olen iloinen siitä. Lähetämme lämpimimmät ajatuksemme prinsessalle ja koko perheelle, Mary kommentoi lehdelle.
Tieto on epäilemättä helpotus myös kuninkaalle, joka on Mette-Maritin ja kruununprinssi Haakonin tyttären prinsessa Ingrid Alexandran kummisetä. Haakon ja Mette-Marit puolestaan ovat Maryn ja Frederikin esikoisen kruununprinssi Christianin kummit.
Niin ikään Ruotsista kommentoitiin, että kuninkaallinen perhe on iloinen Mette-Maritin hyvästä voinnista.
Koko perhe kasassa
Prinsessa Ingrid Alexandra ja prinssi Sverre Magnus lensivät kumpikin ulkomaanopinnoiltaan takaisin Norjaan ennen äitinsä leikkausta. Mette-Marit ehti olla keuhkonsiirtojonossa alle kahden viikon ajan, kun onnistuneesta operaatiosta jo tiedotettiin.
Juuri ennen leikkausta huomattiin, että kruununprinssi Haakon tyhjensi lyhyellä varoitusajalla työkalenteriaan. Leikkauksesta tiedottamisen yhteydessä vahvistettiin, että kruununprinssi pyrkii viettämään aikaa vaimonsa luona.
Myös muu kuninkaallinen perhe on vieraillut kruununprinsessan luona Oslon yliopistollisessa sairaalassa.
Kuningatar Sonjan nähtiin vierailevan sairaalassa, jossa hänet vastaanotti Se og Hørin mukaan kuningas Haraldin oma lääkäri Bjørn Bendz. Lehti ei kerro Sonjan vierailun aikaa pitääkseen Mette-Maritin leikkauksen ajankohdan salassa.
Tällä toimenpiteellä suojellaan elintenluovuttajan henkilöllisyyttä. Samoin Norjan hovi pitää aikataulun salassa.
Myös Mette-Maritin poika Marius Borg Høiby pääsi lehden vankilasta tapaamaan äitiään poliisien saattelemana. Hän sai 15. kesäkuuta neljän vuoden vankeustuomion lukuisista rikoksista.