Prinsessa Madeleine tilittää murskakritiikistä: "Järkytyin"

Prinsessa kertoo järkyttyneensä kritiikistä, jota kohtasi yllätysuutisensa jälkeen.
Prinsessa Madeleine pudotti alkuvuodesta todellisen uutispommin; hän julkaisee oman ihonhoitotuotemerkkinsä MinLenin. Tuotteet on suunnattu koko perheelle, etenkin lasten hyvinvointi etusijalla.
Arkistovideo: Tällaisissa paikoissa kuninkaalliset asuvat
Tuotteet on tehty yhteistyössä sveitsiläisen Weledan kanssa, ja ne pamahtavat myyntiin syyskuussa.
Kun Madeleine kertoi aluevaltauksestaan, oli vastaanotto ristiriitainen. Toisaalla prinsessaa ylistettiin yrittäjyyteen lähtemisestä, mutta toisaalla kritisoitiin Weledaa rajustikin.
Rajua kritiikkiä
Dagens Nyheter nosti pian tiedotuksen jälkeen esille useiden lähteiden huolen yhteistyöhön liittyen. Lehden siteeraamat tutkijat uskoivat, ettei kuninkaallinen perhe ole perehtynyt Weledaan kunnolla.
Heidän mukaansa joissakin Weledan imettäville äideille ja lapsille suunnatuissa tuotteissa on esimerkiksi fenkolia, jota tulisi välttää raskauden ja imetyksen aikana. Fenkolia on esimerkiksi Weledan imetysteessä.
Ruokaviraston mukaan fenkolin sisältämä nitraatti voi haitata hapenkuljetusta pienen lapsen elimistössä. Weledaa myös kritisoitiin siihen, ettei sen katsota pohjaavan tieteeseen.
Toisaalta myös Madeleinea kritisoitiin, sillä hän markkinoi brändiään omalla Instagram-tilillään, jolla hän esiintyy hänen kuninkaallisena korkeutenaan. Liikemaailmassa Madeleine tunnetaan Madeleine Bernadottena. Hän myös jätti merkitsemättä julkaisunsa olevan mainos.
Weleda vastasi kritiikkiin vakuuttamalla tuotteidensa olevan tutkittuja ja turvallisia. Asiasta kertoi tuolloin Dagens Nyheter. Weledan motto on "maailman vastuullisin ihonhoitoalan yritys".
Avoin kritiikistä
Madeleine antoi Dagens Industri -lehdelle haastattelun, jonka lehti julkaisi 28. elokuuta. Haastattelussa hän kertoo yrityksestä, jossa myös aviopuoliso Chris O'Neill on mukana.
Puheeksi nousee myös kritiikki, jota Madeleine kohtasi ilmoituksensa jälkeen.
– Tiesimme, että se herättäisi keskustelua, olin siihen valmistautunut. Mutta järkytyin siitä, kuinka paljon kritiikkiä oli, ja minuun kohdistuneen kritiikin määrästä, Madeleine toteaa lehdelle.
Madeleinea yllättää etenkin se, mihin kritiikki tarkalleen kohdistui.
– Minusta oli yllättävää, että naisena ja äitinä tätä ei nähty positiivisesti askeleena yritysmaailmaan.
Lapset inspiroivat
Madeleinen mukaan inspiraation ihonhoitotuotemerkin luomiseen toi ihonhoitotuotemarkkinoilla tehty huomio. Ihonhoito on noussut todelliseksi trendiksi, joka kiinnostaa jo lapsiakin.
Esimerkiksi BBC on nostanut esille ihonhoitotuotteiden haitallisuuden, kun niitä käyttävät jopa ala-asteikäiset lapset. Lehden mukaan ne voivat aiheuttaa peruuttamattomia iho-ongelmia.
– Minulla oli vaikeuksia löytää oikeita tuotteita lapsilleni. On olemassa paljon vauvatuotteita, mutta kun he kasvavat, he haluavat jotakin toisenlaista, Madeleine kertoo.
– Samalla minä, ja monet muut, huomasimme tämän huolestuttavan, kasvavan trendin, kun lapset ostavat luksus-ihonhoitotuotteita, joita he näkevät sosiaalisessa mediassa. Suuri osa niistä ei ole heille hyväksi, kuten seerumit, joissa on happoja ja retinolia, Madeleine kertoo markkina-aukosta.
