Pyhimys lataa rajuja syytöksiä Gettomasalle: "Musta se on vaan ilkeetä"

Pyhimys tuo tilityksessään soppaan mukaan myös 21-vuotiaana kuolleen räppäri MKDMSK:in.
Rap-skenessä on normaalia, että tunteet purkautuvat ajoittain rajustikin ja monin eri tavoin. Pyhimys eli Mikko Kuoppala, 42, tunnetaan soolouransa lisäksi myös Teflon Brothersista ja Ruger Hauerista.
Räppäri jakoi lauantaina (10.2.) Instagramiin erikoisen ja järisyttävän pitkän tilityksen, jossa käsittelee esimerkiksi aitoutta monipuolisin sanakääntein ja vertauksin.
- Mä sanon: mut ku en mä tee asioita sen takia et mimmonen mä olisin jonkun silmissä. Must se on nimenomaan sitä fakea eli feikkii. Must ihminen ei oo mikään tuote. Mä en oo leipä. Mä oon leipuri. Älä mua haukkaa, hän kirjoittaa ajatuksiaan omasta henkilöbrändistään.
Osansa Mikon tilityksestä saa myös Gettomasa eli Aleksi Lehikoinen. Hänen mukaansa Gettomasa on sanonut televisiossa Pyhimyksen pyrkineen saamaan MKDMSK:n eli Atte Toikan albumille huomiota siksi, että saisi huomiota itselleen.
MKDMSK kuoli äkillisesti 21-vuotiaana tammikuussa vuonna 2019. Hänen toinen studioalbuminsa julkaistiin postuumisti saman vuoden syksyllä, ja levyn viimeisteli Pyhimys. Asiasta koitui aikanaan Pyhimykselle ilmeisen paljon kuittailua.
Gettomasan väitteet olivat ilmeisesti Pyhimyksen mielestä vääriä.
- Musta se on vaan ilkeetä. Plus mä en näe miten se niinku hyödyttää siinä, että ihmiset söis sitä mun leipää, ku mä en oo se tuote, vaan sen tekijä. Et kyl mä haluun uskoo siihen että tämmösenä jingleltä tuntuvien biisien ja höpsöjen koreografioiden aikana ihmiset söis sitä leipää mikä niistä on hyvää, Mikko jatkaa leipävertaustaan.
Mikko pohtii tekstissään myös nykyajan musiikkiskeneä ja sitä, kuinka biisit lähtevät nykypäivänä trendaamaan. Hän kokee algoritmien nostavan esille ilmiöitä, ja sellaisten kappaleiden nousevan esille, jotka sattuvat mitä ilmeisimmin Tiktok-trendien taustoille.
Pyhimys herättää jälleen huolta: "Pitäis kuolla"
- Joka päivä on kisa, joka viikko päästetään uudet kisaajat kentälle ja etumatkaa saa ne jotka on saanu lapset kuvaamaan juuri sitä hupsua venkoilua, hän tiivistää.
Tämä, ja median muuttuminen muiltakin osin, on saanut Mikon ymmärtämään, ettei musiikki hänen mielestään ole tänä päivänä edes erityisen hyvää.
- Jos nyt vaikka otetaan se leipurin hattu päästä, bonks! Heitän jatimatikkini järveen, fiuuuuuuu, plumpsis, minä olen ihan tavallinen musiikin kuuntelija. Okka, no onks musta tää ilmiön tavottelu tuottanu sigge hyvää musaa? Ei se oikeen oo. No onks muuten sit tullu hyvää musaa? Emmä tiiä, ku missä niistä kerrotaan ees. Musiikkilehdissä? Kiss FM chatin uudet musajutut kanavalla? Jyrkis ja MoonTV:l. Ei löydy, hän päättää kirjoituksensa.
Pyhimys jatkaa tilitystään julkaisun kommenteissa, joissa kohteeksi joutuu myös Julma Henri, joka edustaa tällä hetkellä aliaksella Julma H.
Mikko tuo esille Henrin sanomisia musiikkinsa keskinkertaisuudesta, ja piikittelee Henriä puolestaan rahan tavoittelun vaihtamisesta julmuuden tavoitteluun. Ilmeisen loukkaavista kommenteista huolimatta Mikko kertoo ihailevansa Henriä ja tämän musiikkia.
- Mä oon maininnu sut mun Paranoid levyn inspiraatioksi ja kaikki lapset osaa ”…mun lapsi kuoli mitä vittua sitte, se oli niin nuori, mitä vittua sitte” (oon myös uskotellu, että Davon Herra Rai Rai kertoo rairuohosta, niin se on meidän pääsiäisbiisi himassa), hän toteaa.
Kommenttinsa loppuun Mikko vielä muistuttaa siitä, mikä hänen mukaansa motivoi julkaisemaan MKDMSK:in levyn. Atelta jäi hänen kuollessaan alle kaksivuotias tytär.
- MKDMSK-levyn julkaisun suurin vaikutin oli Aten tytär, jolla on kaikki oikeudet ja paras mahdollinen levydiili, Mikko alleviivaa.
Mika Aaltola biletti missikaunottarien kanssa!

Mikko tiivistää pointtinsa vielä uuteen kommenttiin. Hän vaikuttaa kritisoivan "aidon räpin" määritelmää, ja pohtii aitouden vaatimuksen standardeilla esimerkiksi Beatlesia tributoivaa Jiri Nikkistä ja hänen "aitouttaan".
- Vai onko se vaan mielipide eli aito = tää o vituuu kovaaa, äijä! Ja ”haluan tehdä marginaalista musaa” = ”olen hitosti parempi mitä noi keskinkertaiset, niin marginaalisen musan pitäis tulla mainstreamiksi ja se on ainaski Mikon syytä”, ja sit Steppasin paadiin, tho, Mikko pyörittelee.
Loppuun hän lisää kuitenkin ilmeisen sovittelevan pohdinnan.
- Et jos vaikka oltais edes vähän aikusempia ja ymmärrettäis, että leipureita on monenlaisia, niillä on erilaisia leipiä. Henkka ja Allu tekee sitä niiden mielestä aitoo leipää, Kimmo tekee yhtä leipää keski-ikäisille naisille ja toista leipää nuorisolle, ettei ne unohda et suomihiphop oli pulas ja Kimmo pelasti sen, hän tiivistää.