Kisu Jernström 75 vuotta: Näin syöpätaistelu muutti elämän

Kisu Jernström 75 vuotta: Näin syöpätaistelu muutti elämän

Pitkän linjan muusikko ja yrittäjä isännöi pian erikoisvierasta.

Muusikko Kristian “Kisu” Jernström saavuttaa juhannuslauantaina kunnioitettavan 75 vuoden iän. Muusikko aloitti uransa jo varhain muiden suomimusiikin isojen nimien kanssa Kirkasta Dannyyn. Vuoden 1974 Syksyn sävelen Juustossa löytyy on yksi hiteistä, joka on kelvannut myös jääkiekkomaajoukkueelle.

Juhlapäivä kuluu perinteisesti Inkoon Degerbyssa perheen kyläkaupan arkea hoidellen. Samalla valmistuvat heinäkuun Degerbyn possujuhlat, joka on ollut yrittäjäperheen projekti jo yli 20 vuotta. Juhlien pääesiintyjäksi on jo kiinnitetty euroviisulegenda Johnny Logan. 

Keskikesä kuluu Kisulla tutuissa maisemissa.
Keskikesä kuluu Kisulla tutuissa maisemissa.

Luonnollisesti tapahtumassa esiintyy myös Topmost, vuonna 1964 perustettu klassikkobändi, joka ehti lopettaa ensikerran jo 1968 mutta on jälleen hyvässä keikkavedossa. Yksi on tosin poissa, kun perustajajäsen Gugi Kokljuschkin nukkui pois viime vuoden maaliskuussa. Kesän keikkoja on muutamia myös possujuhlien jälkeen.

Topmost on voimissaan edelleen, vaikka matka alkoi jo 1964.
Topmost on voimissaan edelleen, vaikka matka alkoi jo 1964.

– Jokainen keikka on tärkeä! On hienoa nähdä, että yleisöä riittää. Samalla se tuo elämään rytmiä, kun on aina jotakin tulossa, mitä odottaa, Kisu miettii.

– Sen päätimme jo aiemmin, että Gugin tilalle emme ota ketään muuta.

En edes miettinyt kuolemaa

Vuodet 2021 ja 2023 olivat erityisen raskaita, sillä ne merkitsivät kahden toisistaan riippumattoman agressiivisen syövän kanssa taistelua. Jälkimmäinen syövistä oli harvinainen sarkomaa eli tukikudossyöpä. Kisun tapauksessa ruokatorvesta ja vatsalaukusta löytynyt syöpä oli valtakunnallisellakin tasolla ainoa laatuaan.

Musiikki on Kisulle edelleen rakas asia. - Jokainen keikka on tärkeä!
Musiikki on Kisulle edelleen rakas asia. - Jokainen keikka on tärkeä!

Onneksi leikkaus auttoi ja tilanne on sittemmin rauhaoittunut.

– Kunto on minulla kohtalaisen hyvä, ei mikään loistava, Kisu kertoo.

Syövät ovat jättäneet jälkensä, vaikka arki sujuukin.

– Vastustuskykyni on alentunut ja siksi jälkitauteja tulee helpommin. Keuhkokuumen olen sairastanut kahtena vuonna.

Kisu ja Tiina ovat pitäneet yhtä jo 20 vuotta. - On se aika pitkä aika sekin, Kisu toteaa.
Kisu ja Tiina ovat pitäneet yhtä jo 20 vuotta. - On se aika pitkä aika sekin, Kisu toteaa.

Elämä on parhaimmillaan nyt juuri soljuvan arjen keskellä.

– En minä edes miettinyt kuolemaa silloin, kun olisi varmaan pitänytkin. Katse on aina siinä seuraavassa tehtävässä asiassa.