Jarilla on autotaivas keskellä Etelä-Pohjanmaata – "Vain Irwin sai tupakoida autossani"

Jari Mäki pyörittää minikokoista Jenkkilää keskellä Etelä-Pohjanmaata.
Etelä-Pohjanmaan lakeuksille saapuessaan voi jo kaukaa kuulla räyhäkkää moottorin murinaa. Keskellä peltoja, aivan Kyrönjoen kupeessa nousee keltainen Koskenkorva West Ranch.
Video: Jari omistaa kolmen presidentin Cadillacin
Pohjalaisen mini-Amerikan omistaa Jari Mäki, 67, yhdessä jälkikasvunsa kanssa. Jo lapsena jenkkimeininkiin hurahtanut yrittäjä alkoi tuomaan Yhdysvaltoja pala palalta sukunsa tiluksille noin 35 vuotta sitten. Nyt kotipitäjästä löytyy paitsi valtava länkkärimyymälä, myös amerikanrautoihin erikoistunut korjaamo. Osa sen asiakaskunnasta on varsin tunnettua.

– Danny, Pate Mustajärvi ja Joona Jalkanen kävivät täällä peräkkäisinä päivinä, Jari päivittelee iloisesti.
Osti idolinsa kaaran
Kuuluisien asiakkaiden ja pihamaata koristavan vapaudenpatsaan sijaan paikan todellinen aarre löytyy sen autotallista. Jari keräilee jenkkiautoja. Tällä hetkellä niitä löytyy 24. Kahden valkean limusiinin ohella silmiinpistävimmät ovat aidot sheriffin autot.
Omaa suosikkia Jarin on kokoelmastaan vaikea valita. Erityinen paikka sydämestä kuitenkin löytyy ulkoasultaan vaatimattomammalle, maastonvihreälle Jeepille.

– Sama auto koristaa Irwin Goodmanin Poing Poing Poing -albumin kantta vuodelta 1972. Hän oli niin kova stara, ettei edes nimeä tarvinnut kanteen laittaa.
Irwinille erikoislupa
Irwinistä Jarilla riittääkin kerrottavaa. Hän tapasi idolinsa ensimmäistä kertaa ollessaan 17-vuotias. Nuori miehenalku marssi muusikon ovelle, koputti ja kuin ihmeen kaupalla Riitta -vaimo päästi tämän sisään. Jari istuskeli Irwinin seurassa useamman tunnin. Siitä alkoi vuosien ystävyys.
– Irwin halusi polttaa sikarin Ford Fairlanessani. Hän on ainoa, jolle olen sen sallinut, Jari sanoo paljastaen vaalineensa tumppia vuosia. Nyt se on jo kadonnut.

Päätähuimaavat vakuutusmaksut
Komea kokoelma ei ole vain koristeena. Jokainen Jarin autoista on tieliikennekäytössä. Osa ajokeista on museoitu.
– Liikennevakuutukset ja kaskot pitää maksaa. Erikoisautojen kohdalla niistä on neuvoteltu erikseen. Tarvitsen oman numeron vakuutusyhtiölle, Jari vitsailee.

– Kieltämättä joskus olen pohtinut, paljonko olen laittanut rahaa autoihin. Ehkä kuitenkin parempi olla miettimättä.
Teilaa Teslan
Jarin tallista löytyy monen kokoisia ja ikäisiä ajoneuvoja. Jenkkimerkin lisäksi niitä kuitenkin yhdistää yksi asia: Ne käyvät bensalla. Modernit sähköautot eivät ole Jaria vakuuttaneet.
– Bensaa on yritetty korvata, mutta aina siihen on palattu. Uskon, että niin käy sähkönkin kanssa.

Entä miten on Teslan laita? Saako Elon Muskin autojätti Trump -fanilta synninpäästön?
– Voi tepsukka parkoja. Ovat akkuporakoneita, Jari toteaa remakasti nauraen.
Kolmen presidentin Cadillac
Talvella 1996 automarkkinoilla alkoi kuhina. Myyntiin ilmestyi vuosimallin 1979 Cadillac Fleetwood Limousine, jonka historia hakee vertaistaan.

Kyseinen menopeli lahjoitettiin uutukaisena presidentti Urho Kekkoselle. UKK:n jälkeen auto siirtyi presidentti Mauno Koivistolle, ja sitä käytettiin muun muassa tämän virkaanastujaisissa. 1994 kaaran haltuunsa sai presidentiksi valittu Martti Ahtisaari. Mara ei sillä kuitenkaan malttanut kruisailla paria vuotta pidempään.
– Keskustelimme kotona, että lähdemmekö mukaan tarjouskauppaan, vai ostetaanko huvila, Jari myhäilee.
Asetti ehdot presidentille
Kilpailu autosta kesti kuusi kuukautta. Lopulta Jari peittosi 21 muuta ostajaehdokasta ja sai kolmen presidentin Cadillacin omakseen. Linnanvoudin soittaessa kertoakseen uutiset Jari kuitenkin esitti yllättävän vaatimuksen.

– Sanoin olevani tottunut, että isoissa kaupoissa ostaja ja myyjä tapaavat toisensa. Tässä tapauksessa siis minä ja presidentti.
Kuten odottaa saattaa, Jarin pyyntö otettiin vastaan nikotellen. 1,5 tuntia myöhemmin Ahtisaaren adjutantti kuitenkin soitti: Presidenttipari ottaisi ostajat vastaan 28. kesäkuuta.
Täydellinen ympyrä
Näin tehtiin. Jari matkusti edesmenneen Katariina-vaimonsa ja parin Tommi pojan kanssa junalla Helsinkiin. Rautatieasemalta matka jatkui taksilla kohti Presidentinlinnaa. Taksikuski oivalsi heti osoitteen kuullessaan, mistä on kyse. Olihan mysteerisestä ostajasta uutisoitu laajasti.

– Olimme paikalla ennen presidenttiä. Hän saapui Kultarannasta panssaroidulla Mercedes-Benz 500:lla, Jari muistelee.
– Myöhemmin ostimme senkin, vaikkei amerikkalainen auto olekaan, hän lisää kääntyen osoittamaan takanaan olevaa Mersua.
