Erika Vikman tilittää podcastissa: Tuntee kaunaa Suomen kansaa kohtaan
Euroviisuissa Suomea vuonna 2025 edustanut Erika kokee, ettei Suomi pitänyt riittävästi hänen puoliaan viisuissa, sillä suomalaisten huomio oli kohdistunut Ruotsia edustaneeseen KAJ-yhtyeeseen.
Keväällä 2025 Suomea Ich komme -kappaleella edustanut Erika Vikman kokee, ettei Suomi asettunut hänen puolelleen täysillä. Hänen sijaan innostus kohdistui suomenruotsalaiseen KAJ-yhtyeeseen, joka edusti Ruotsia samoissa viisuissa.
Video: Erika Vikman ei häpeile aksenttiaan:
Tänä keväänä Suomessa on vallinnut varsinainen Euroviisuhuuma, kun Linda Lampenius ja Pete Parkkonen lähtivät kilpailuun vahvoina ennakkosuosikkeina. Samanlaista intoa olisi myös Erika kaivannut taakseen.
Näyttelijä Pekka Strangin juontamassa Ennakkoluulolla-podcastista vieraillut Erika muistelee jaksossa Euroviisuihin liittyneitä hankalia tunteita ja paljastaa, miksi hän halusi haistattaa pitkät koko Suomelle.
– Nyt kun vuosi on jo mennyt, niin pystyn tästä puhumaan, Erika toteaa aluksi.
Suomenruotsalaiset varastivat huomion
Laulaja kuvailee harmitustaan siitä, ettei osaa ruotsia. Jo se synnytti hänessä pienen alemmuuskompleksin KAJ:n rinnalla.
– Sitten KAJ tuli ohituskaistalla mun ohi tuolla Euroviisuissa.
– Alexander Stubbin siivittämänä, Pekka lisää.
– Ne edustaa ensinnäkin Ruotsia, mutta sitten ne vaan tuleekin Suomen suosikeiksi. Täysi ohituskaista vaan mun ohi, niin kyllähän se mun alemmuskompleksi vaan kasvoi, Erika kuvailee.
– Ja kauna, Pekka lisää.
– Voi olla pieni semmoinen siellä sydämessä. Sydämessä kytee pieni kaunanpoikanen, Erika myöntää.
– Mutta mä oon kyllä käsitellyt tätä itseni kanssa, niin pystytään moikata poikien kanssa kun nähään.
Suomi oli suurempi pettymys
Jaksossa käy ilmi, ettei Erikan suurin harmitus kohdistu suoraan vain KAJ-yhtyeeseen.
– Täytyy sanoa, että kyllä mä olin pettynyt. Mä olisin halunnut, että mä oon se Suomen suosikki. Oisin halunnut, että Suomi olisi ihan täysillä mun takana, laulajatar tilittää jaksossa.
– Kun viime keväänä availi jotain uutisia, siellä oli näitä galluppeja, että Erika Vikman vai KAJ. Siellä 90 prosenttia kannatti KAJ:ta ja 10 prossaa Erikaa, niin kyllähän siinä vähän alkoi kiehua, Erika avautuu.
Halusi haistatella Suomelle
– Ja tää kuuluu niin mun tarinaan, että tietenkin se käy just silloin, kun vähän kontroversielli naisartisti edustaa Suomea, Erika miettii jaksossa.
– Mun tiimi joutui välillä sanomaan mulle, että älä, kun olin postaamassa jotain, että haistakaa koko Suomi vittu, että mä en enää edusta teitä.
– Tällainen olo mulla oli ja mä pidin sen sydämessäni. Mä olin vihainen Suomelle, että miten te voitte tehdä teidän edustajalle näin, Erika lisää.
– Siellä ne humppasi ne iloiset vöyriläiset veikot, Pekka kommentoi.
Kenties viimeinen niitti oli se, kun Erika kuuli itse presidentti Alexander Stubbin käyneen tervehtimässä KAJ:ta viisukeväänä.
– Mä olin niin, että nyt mä muutan kyllä Suomesta pois.
– Tää on ehkä syvin haava, mikä mulla on hetkeen ollut, Erika paljastaa jaksossa.