Erika Vikman tilittää podcastissa: Tuntee kaunaa Suomen kansaa kohtaan

Erika Vikman tilittää podcastissa: Tuntee kaunaa Suomen kansaa kohtaan

Euroviisuissa Suomea vuonna 2025 edustanut Erika kokee, ettei Suomi pitänyt riittävästi hänen puoliaan viisuissa, sillä suomalaisten huomio oli kohdistunut Ruotsia edustaneeseen KAJ-yhtyeeseen.

Keväällä 2025 Suomea Ich komme -kappaleella edustanut Erika Vikman kokee, ettei Suomi asettunut hänen puolelleen täysillä. Hänen sijaan innostus kohdistui suomenruotsalaiseen KAJ-yhtyeeseen, joka edusti Ruotsia samoissa viisuissa.

Video: Erika Vikman ei häpeile aksenttiaan:

Tänä keväänä Suomessa on vallinnut varsinainen Euroviisuhuuma, kun Linda Lampenius ja Pete Parkkonen lähtivät kilpailuun vahvoina ennakkosuosikkeina. Samanlaista intoa olisi myös Erika kaivannut taakseen.

Näyttelijä Pekka Strangin juontamassa Ennakkoluulolla-podcastista vieraillut Erika muistelee jaksossa Euroviisuihin liittyneitä hankalia tunteita ja paljastaa, miksi hän halusi haistattaa pitkät koko Suomelle.

– Nyt kun vuosi on jo mennyt, niin pystyn tästä puhumaan, Erika toteaa aluksi. 

Suomenruotsalaiset varastivat huomion

Laulaja kuvailee harmitustaan siitä, ettei osaa ruotsia. Jo se synnytti hänessä pienen alemmuuskompleksin KAJ:n rinnalla. 

– Sitten KAJ tuli ohituskaistalla mun ohi tuolla Euroviisuissa.

Alexander Stubbin siivittämänä, Pekka lisää.

– Ne edustaa ensinnäkin Ruotsia, mutta sitten ne vaan tuleekin Suomen suosikeiksi. Täysi ohituskaista vaan mun ohi, niin kyllähän se mun alemmuskompleksi vaan kasvoi, Erika kuvailee.

– Ja kauna, Pekka lisää. 

– Voi olla pieni semmoinen siellä sydämessä. Sydämessä kytee pieni kaunanpoikanen, Erika myöntää. 

– Mutta mä oon kyllä käsitellyt tätä itseni kanssa, niin pystytään moikata poikien kanssa kun nähään.

Suomi oli suurempi pettymys

Jaksossa käy ilmi, ettei Erikan suurin harmitus kohdistu suoraan vain KAJ-yhtyeeseen.

– Täytyy sanoa, että kyllä mä olin pettynyt. Mä olisin halunnut, että mä oon se Suomen suosikki. Oisin halunnut, että Suomi olisi ihan täysillä mun takana, laulajatar tilittää jaksossa. 

– Kun viime keväänä availi jotain uutisia, siellä oli näitä galluppeja, että Erika Vikman vai KAJ. Siellä 90 prosenttia kannatti KAJ:ta ja 10 prossaa Erikaa, niin kyllähän siinä vähän alkoi kiehua, Erika avautuu. 

Erika Vikmanilla oli näyttävä asu viisukevään esityksissä.
Erika Vikmanilla oli näyttävä asu viisukevään esityksissä.

Halusi haistatella Suomelle

– Ja tää kuuluu niin mun tarinaan, että tietenkin se käy just silloin, kun vähän kontroversielli naisartisti edustaa Suomea, Erika miettii jaksossa. 

– Mun tiimi joutui välillä sanomaan mulle, että älä, kun olin postaamassa jotain, että haistakaa koko Suomi vittu, että mä en enää edusta teitä.

– Tällainen olo mulla oli ja mä pidin sen sydämessäni. Mä olin vihainen Suomelle, että miten te voitte tehdä teidän edustajalle näin, Erika lisää. 

– Siellä ne humppasi ne iloiset vöyriläiset veikot, Pekka kommentoi. 

Kenties viimeinen niitti oli se, kun Erika kuuli itse presidentti Alexander Stubbin käyneen tervehtimässä KAJ:ta viisukeväänä. 

– Mä olin niin, että nyt mä muutan kyllä Suomesta pois.

– Tää on ehkä syvin haava, mikä mulla on hetkeen ollut, Erika paljastaa jaksossa.