Voiko tämä olla totta? Tanssikisasta haiversio

Voiko tämä olla totta? Tanssikisasta haiversio

Pian ei tanssita tähtien, vaan haiden kanssa.

Suosittu tiedekanava Discovery täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Merkkipäivän kunniaksi kanava tarjoaa katsojilleen teemaohjelmistoa, joka on samalla läpileikkaus kanavan rakastetuimmista sisällöistä neljän vuosikymmenen ajalta.

Varsinaista syntymäpäivää vietetään 17. kesäkuuta, jolloin alkaa viikon mittainen juhlamaraton. Seitsemän päivän ajan nähdään Discoveryn historian parhaita ohjelmia eri teemoilla. Luvassa on muun muassa selviytymistarinoita, autoiluohjelmia, kullankaivajia sekä historiaa ja mysteereitä.

Juhlaviikon kruunaa 19. kesäkuuta ensi-iltansa saava Discovery Changed My Life -dokumentti. Se esittelee koskettavia tarinoita siitä, miten Discovery on vaikuttanut ihmisten elämään niin henkilökohtaisella kuin ammatillisella tasolla.

Hait uivat taas ruutuun

Mielenkiintoista ohjelmaa juhlavuodelle riittää juhlaviikon jälkeenkin.

Heinäkuussa on vuorossa jo 37. kertaa järjestettävä Shark Week. Tänä vuonna haiviikolla nähdään muun muassa ennennäkemätön vedenalainen tanssikilpailu Dancing With Sharks. Ohjelmassa ammattisukeltajat kilpailevat haiden kanssa vedenalaisessa tanssikisassa, jossa nähdään muun muassa vasarahain humppa ja tiikerihain trot.

Joulukuussa palaa ruutuun yksi Discoveryn suosituimmista ohjelmasarjoista, Tough Jobs. Se esittelee maailman rankimpia ammatteja ja niiden parissa työskenteleviä ihmisiä. Sarja on kunnianosoitus niille, jotka tekevät välttämätöntä työtä usein ilman julkista tunnustusta.

– Discovery on aina pyrkinyt inspiroimaan katsojia ja herättämään uteliaisuutta maailmaa kohtaan. Juhlavuoden ohjelmisto jatkaa tätä perinnettä tuoden esiin sekä uusia että tuttuja tarinoita, kanavan tiedotteessa summataan.

Suomessa Discovery-kanava aloitti lähetyksensä vuonna 2007, korvaten aiemman yhteispohjoismaisen version.

Suomessakin suosittu Myytinmurtajat-ohjelma on Discoveryn lapsia.
Suomessakin suosittu Myytinmurtajat-ohjelma on Discoveryn lapsia.

Juhlaviikon teemapäivät ja esimerkkejä niiden ohjelmista:

Maanantai 16.6.:

Turbo: Wheeler Dealers, American Chopper, Bitchin´Rides, Fast n' Loud

Tiistai 17.6.:

Kulta: Gold Rush – Kultakuume, Kadonneen kullan metsästys, Gold Rush: White Water

Keskiviikko 18.6.:

Historia ja mysteerit: Blowing Up History, Löytöretki tuntemattomaan, Muumioiden salaisuudet, Tutankhamonin kadonnut kaupunki

Torstai 19.6.:

Rankat työt: Dirty Jobs, Hengenvaarallinen saalis, Storm Chasers

Perjantai 20.6.:

Selviytyminen: Ultimate Survivor, Marooned with Ed Stafford, Alastomat selviytyjät, Naked & Afraid

Lauantai 21.6:

Syrjässä sivistyksestä: Erakkoperhe erämaassa, Maatilan pelastajat, Alaska erakot

Sunnuntai 22.6.:

Erikoisdokumentit: Space Launch: Splashdown, What Killed Maradona?, To Live or Die on Everest

Discoveryn neljä vuosikymmentä pähkinänkuoressa

Discovery Channel aloitti toimintansa 17. kesäkuuta 1985, kun John Hendricks lanseerasi kanavan Yhdysvalloissa. Aluksi kanava tavoitti vain 156 000 kotitaloutta ja lähetti ohjelmaa 12 tuntia päivässä. Kanavan fokus oli dokumenteissa, jotka käsittelivät kulttuuria, luontoa, tiedettä ja historiaa.

1990-luvulla Discovery laajensi sisältöään teknologiaan, historiaan ja seikkailuohjelmiin. Vuonna 1995 kanava uudisti brändiään ja lanseerasi uuden logon. Seuraavana vuonna se perusti sisarkanavia kuten Animal Planet ja Science Channel. Vuonna 1988 alkanut Shark Week -teemaviikko kasvoi valtavaksi hitiksi.

2000-luvun alussa Discovery siirtyi tosi-tv:n pariin ohjelmilla kuten American Chopper ja Myytinmurtajat. Kanava oli edelläkävijä teknologiassa ja aloitti teräväpiirtolähetykset yhtenä ensimmäisistä kanavista vuonna 2002. Myöhemmin se on panostanut suoratoistopalveluihin ja jopa virtuaalitodellisuus-kokemuksiin.

Vuosien varrella Discovery on tehnyt yhteistyötä mm. NASAn ja tunnettujen ohjaajien kuten James Cameronin ja Steven Spielbergin kanssa. Kanava on sitoutunut ympäristöasioihin ja koulutukseen erilaisilla kampanjoilla. Nykyään Discovery tavoittaa yli 220 maata 33 kielellä ja jatkaa monipuolisen, palkitun sisällön tuottamista.