Tänään tv:ssä kaikkien aikojen aliarvostetuin Bond-elokuva

Tänään tv:ssä kaikkien aikojen aliarvostetuin Bond-elokuva

Bond-leffan traaginen loppu koskettaa vielä tänäkin päivänä.

Parhaista Bond-elokuvista puhuttuessa mieleen tulevat välittömästi 007 ja kultasormi (1964), 007 Skyfall (2012) ja Casino Royale (2006). On olemassa kuitenkin yksi Bond-elokuva, joka jää lähes aina unohduksiin ja muiden varjoon: 007 - Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa. Elokuva nähdään Nelosella kesäuusintana tiistaina 23.6. klo 21.

Vuoden 1969 Bond-leffa on Oscar-palkitun Christopher Nolanin (Oppenheimer, Dark Knight) henkilökohtainen suosikki Bond-filmeistä.

– Se on helvetinmoinen elokuva, joka on kestänyt hyvin aikaa, Nolan sanoi Empiren haastattelussa.

Nolan paljasti samalla, että oli saanut kyseisestä Bond-elokuvasta inspiraatiota useisiin Inceptionin (2010) kohtauksiin.

– Siinä (Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa) on valtava tasapaino toiminnan, romantiikan, tragedian ja tunteiden välillä. Se on kaikista Bond-elokuvista ylivoimaisesti tunteellisin, Nolan perusteli valintaansa.

– Siinä on rakkaustarina, ja Inception on tavallaan rakkaustarina siinä missä kaikki muukin.

Jotta James Bond saisi selville, missä Blofeld piileksii, hänen täytyy mennä rikollispomon tyttären, Tracyn kanssa naimisiin.
Jotta James Bond saisi selville, missä Blofeld piileksii, hänen täytyy mennä rikollispomon tyttären, Tracyn kanssa naimisiin.

Toistaiseksi ainoa australialainen Bond

Inceptionissa teollisuusvakooja Dominic Cobbin (Leonadro DiCaprio) vaimo Malin (Marion Cotillard) on kuollut, mutta unimaailmassa hän on vielä hengissä. Etsintäkuulutettu Dominic saa erään keikan jälkeen mahdollisuuden aloittaa uusi elämä.

Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa puolestaan Bond yrittää etsiä käsiinsä Ernst Stavro Blofeldin (Telly Savalas), ja estää hänen suunnitelmansa maailman tuhoamiseksi. Bond voi löytää arkkivihollisensa, jos suostuu naimaan rikollispomo Dracon (Gabriele Ferzetti) tyttären Tracyn (Diana Rigg) miljoonasta punnasta.

George Lazenby on esittänyt Bondia kaikista nuorimpana näyttelijänä, 29-vuotiaana.
George Lazenby on esittänyt Bondia kaikista nuorimpana näyttelijänä, 29-vuotiaana.

Bondina elokuvassa ei nähdä Sean Connerya, joka jätti roolin tauolle palkkioerimielisyyksistä johtuen, vaan australialainen malli George Lazenby.

Lazenbylla ei ollut lainkaan aiempaa näyttelijän kokemusta, ja hän valehteli tuottajille, että oli kokenut näyttelijä, joka oli tehnyt elokuvia Tshekkoslovakiassa, Neuvostoliitossa, Saksassa ja Hong Kongissa. Valheet lähtivät leviämään, ja pian Lazenby kutsuttiin elokuvaohjaaja Peter Huntin juttusille.

Lazenby myönsi Huntille, ettei ollut näytellyt aiemmin. Hänen yllätyksekseen Hunt purskahti nauruun.

– Sinä huijasit julmimpia ihmisiä (tuottajat), joita olen koskaan tavannut. Olet näyttelijä, Hunt sanoi Lazenbylle.

Rasitteena kuvauksissa ja ensi-illassa

Lazenbyn koekuvaukset kestivät neljä kuukautta, kunnes hän sai lopulta Bondin roolin itselleen. Huhujen mukaan Lazenby kuitenkin diivaili elokuvan kuvauksissa ja saapui muun muassa myöhässä paikalle ja ajeli moottoripyörillä ympäriinsä vaarantaen itsensä ja kuvausaikataulun. 

Lisäksi Lazenbyn saapuminen elokuvan ensi-iltaan parrakkaana ja pitkähiuksisena ei miellyttänyt Bond-elokuvien tuottajia.

George Lazenby edusti Hänen majesteettinsa salaissa palveluksessa -elokuvan ensi-illassa lähes tunnistamattomana.
George Lazenby edusti Hänen majesteettinsa salaissa palveluksessa -elokuvan ensi-illassa lähes tunnistamattomana.

Kaikesta huolimatta Lazenbylle tarjottiin jatkosopimusta, mutta hän kieltäytyi ystävänsä, elokuvatuottaja Ronan O'Rahillyn neuvosta. Hänen mielestään Bond-ilmiö menisi pian ohi, ja Lazenbyn kannattaisi keskittyä sen sijaan eurooppalaisiin elokuviin, kuten Clint Eastwoodin "spagettilänkkäreihin".

Lazenbylle tarjottiin seuraavasta Bond-elokuvasta miljoona dollaria, mutta hän kieltäytyi siitä. Seuraavan Bond-filmin, Timantit ovat ikuisia (1971) teki Sean Connery. Lazenby on kertonut myöhemmin katuneensa kieltäytymistään.

Rohkeasti erilainen Bond-elokuva

Aikoinaan Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa sai kriittisen vastaanoton niin elokuvan kuin George Lazenbyn puolesta. Filmi oli vuoden 1969 tuottoisimpia elokuvia, mutta ei yltänyt lipputuloissa samalle tasolle kuin edeltäjänsä, 007 – Elät vain kahdesti (1967).

Hänen majesteettinsa salaisessa -palveluksessa elokuvaa kuvattiin muun muassa Sveitsissä.
Hänen majesteettinsa salaisessa -palveluksessa elokuvaa kuvattiin muun muassa Sveitsissä.

Vuosien saatossa elokuva on saanut kuitenkin arvostusta osakseen, mistä kertoo Christopher Nolanin valinta sekä ilmiselvät viittaukset viimeisimmässä Bond-elokuvassa 007 – No Time To Die (2021), kuten Louis Armstrongin laulu We Have All The Time In The World loppukohtausta myöten.

Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa on yksi parhaiten kuvatuista Bond-filmeistä, jonka ohjaajana toimi Peter Hunt. Hän oli leikannut kolme aiempaa Bond-elokuvaa. Nopeasti leikatut toimintakohtaukset toimivat tänäkin päivänä.

Tracy Bondin ja James Bondin häämatka päättyy traagisesti.
Tracy Bondin ja James Bondin häämatka päättyy traagisesti.

Vaikka Lazenby ei välttämättä vakuutakaan näyttelijänä, oivista roolisuorituksista pitävät huolen Telly Savalas (Päänahanmetsästäjät), sekä Diana Rigg (Game of Thrones), joka on edelleen Bond-tyttöjen parhaimmistoa. Hän ei ole tyhmä blondi vaan viisas, moniulotteinen, kypsä ja haavoittuvainen nainen.

Elokuvan suurinta antia ovat kuitenkin tarina ja sen loppu. Yleensä Bond-filmit päättyvät sankarin ja naispääosan väliseen herkkään hetkeen, mutta tässä elokuvassa nainen kuolee traagisesti kesken häämatkan ja jättää Bondin suremaan.

Kun pitkään jatkuneen elokuvasarjan teos uskaltaa olla rohkeasti erilainen ja kokeilla jotain uutta, se jättää unohtumattoman jäljen, kuten Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa.

007 - Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa Nelosella 23.6.

Lähteet: Express, Collider, Spyscape, New York Post

Artikkeli on julkaistu alun perin Katso.fissä 24.6.2024.