Suomalaista peikkoelokuvaa tehtiin yli 10 vuotta – tällainen siitä tuli

Backwood Madness saa ensi-iltansa elokuvateattereissa perjantaina 22. elokuuta.
Backwood Madness
Fantasiatoiminta ***
Yli kymmenen vuotta tuotannossa ollut Backwood Madness on merkittävä saavutus suomalaisen tehostemaskeerauksen saralla. Loistavan efektitarjonnan vastapainona moni muu asia jää kuitenkin puuttumaan elokuvasta, kuten hyvä käsikirjoitus.
Suomalaista mytologiaa syleilevä teos sijoittuu maailmaan, jossa hiidet, näkit ja peikot ovat osa härmäläistä todellisuutta. Ihmisen rinnakkaiselo muinaisten olentojen kanssa ei ole kuitenkaan enää helppoa sotavuosien saapuessa.
Sodalla on musertava vaikutus metsän asukkeihin, jotka nousevat kostamaan kokemansa kärsimyksen. Teurastuksen keskellä saa alkunsa myös puoliverinen, joka lähtee aikuisena etsimään keinoa tullakseen kokonaan ihmiseksi.

Elokuva paljastaa vahvuutensa heti alussa laukaisemalla ällistyttävän maskeeraustsunamin ja kasvattamalla sen kierroksia loppua kohden. Backwood Madnessin tehosteet ovat lajissaan parasta, mitä Suomessa on koskaan tehty. Lopputuloksessa varhainen Peter Jackson -elokuva kohtaa mieleltään nyrjähtäneen Rölli-peikon.
Käsityönä tehdyt tehosteet ovat pääosin ohjaaja Ari Savosen luomia. Savonen on itseoppinut tekijä, joka on ollut jo vuosia yksi tehostemaskeerauksen kärkinimistä Suomessa. Klassisen monsterileffan, italialaisen gore-elokuvan ja amerikkalaisen kasarisplatterin kasvatti on kaatanut elokuvaan sydänverensä ja tehnyt samalla monta debyyttiohjaajan virhettä.

Kokonaisuus on rakenteellisesti auttamattoman levällään, eikä juonessa ole välillä mitään tolkkua. Myös mahtipontisen musiikin aggressiivinen ylikäyttö rupeaa ärsyttämään jo ennen puoliväliä.
Moni ongelmista menee varmasti pitkän tekoajan piikkiin. Silti Backwood Madness toimii jopa yllättävän hyvin, etenkin huomioiden, että se on tehty suomalaisen elokuvan normaalin rahoitusjärjestelmän ulkopuolella. Vikoineenkin se hakkaa yli puolet muista viime vuosien kotimaisista elokuvista.
O: Ari Savonen. N: Toni Kandelin, Aleksanteri Jaakkola, Jari Manninen, Roope Olenius, Sami Huhtala. (Suomi 2025). 95 min.