Shane Blackin ja Robert Downey Jr:n Parker-projekti herauttaa veden kielelle

Tunnustus: olen massiivinen Shane Black -fani. Olen ollut siitä lähtien, kun näin Tappavan aseen (1987) ensi kertaa. Blackin käsikirjoittama ja Richard Donnerin ohjaama toimintaklassikko saneli lajityyppinsä modernin käsikirjoitusoppaan ja loi uudenlaisen buddy-poliisielokuvan. Kun sain selville, että Black oli käsikirjoittanut Tappavan aseen 22-vuotiaana, ihailuuni sekoittui myös kateutta. Siis, anteeksi, 22-vuotiaana?!
Blackin ansiosta tajusin jo varhain, että hyvä genre-elokuva vaatii hyvän käsikirjoituksen draaman ja komedian tapaan. Sen merkitystä ei voi korostaa liikaa. Onnistuessaan se myös mahdollistaa valtavan taloudellisen menestyksen, sillä kauhu ja toiminta ovat kaksi elokuvan kaupallisinta genreä. Black näytti esimerkkiä käsikirjoittamalla Viimeisen partiopojan (1991) ja The Long Kiss Goodnightin (1996) ja kuittaamalla niistä aikansa ennätyspalkkiot, yhteensä liki kuusi miljoonaa dollaria. Lienee sanomattakin selvää, että jälkimmäinen on heittämällä Renny Harlinin paras elokuva. Valitettavasti hyvät käsikirjoitukset ovat kiertäneet suomalaisohjaajan kaukaa viimeiset pari vuosikymmentä.
Black debytoi itse ohjaajana käsikirjoittamallaan neo-noir-trillerillä Kiss Kiss Bang Bang (2005), joka nosti Robert Downey Jr:n pohjalta takaisin pinnalle kolme vuotta ennen ensimmäistä Iron Man -elokuvaa. Downey Jr. palautti palveluksen järjestämällä Blackin ohjaajaksi Iron Man 3:een (2013), josta tuli valtava menestys.
Nyt lähes kymmenen vuotta myöhemmin parivaljakko on jälleen yhdistämässä voimiaan. Tekeillä on uusi sovitus Donald E. Westlaken kirjailijanimellä Richard Stark luomasta ikonisesta Parker-hahmosta. Kovaotteista ammattivarasta ovat aiemmin esittäneet muun muassa Lee Marvin (Tappajan jäljet, 1967), Mel Gibson (Payback, 1999) ja Jason Statham (Parker, 2013).
Black ja Downey Jr. ovat tehneet diilin Amazon Studiosin kanssa useammastakin Parker-elokuvasta, joista ensimmäisenä kuvattava on nimeltään Play Dirty. Ohjaamisen lisäksi Black käsikirjoittaa elokuvan Anthony Bagarozzin ja Charles Mondryn kanssa. Kolmikolla on kehittelyssä myös sovitus Doc Savage -sarjakuvasta, jonka Black on halunnut jo pitkään siirtää elokuvaksi. Play Dirtyn tuottajaksi on kiinnitetty puolestaan legendaarinen toimintaguru Joel Silver (Tappava ase, Die Hard, Matrix).
Olen projektista äärimmäisen innoissani, sillä pelkästään Blackin tarttuminen Parker-mytologiaan on maljan noston arvoinen uutinen. Samalla olen varma, että myös Downey Jr. onnistuu päivittämään hahmon kiinnostavasti – aivan kuten näyttelijä teki Sherlock Holmesille.
Kannattaa myös tutustua Starkin aluperäisiin Parker-dekkareihin, joissa kovaksikeitetty rikosproosa yhdistyy saumattomasti nokkelaan ja leikittelevään juonikuviointiin sekä eloisaan ja uskottavaan henkilökuvaukseen. Ei liene sattumaa, että sama tiivistelmä sopii myös Blackin töihin kuin nyrkki silmään.
Katson Leffakolumnin tekijä Tuomas Riskala on Suomen tunnetuimpia ja arvostetuimpia elokuvakriitikoita, joka on kirjoittanut aktiivisesti elokuvasta 1990-luvun alusta lähtien. Riskala toimi Iltalehden elokuvakriitikkona 2008-2016 ennen siirtymistään Katson ja TV Seiskan palvelukseen. Edellä mainittujen lisäksi Riskalan tekstejä on julkaistu Aamulehdessä, Helsingin Sanomissa, Ilta-Sanomissa, Filmihullussa ja Ylioppilaslehdessä. Riskala on toiminut myös elokuvatoimittajana MoonTV:llä sekä avustajana useissa ulkomaisissa julkaisuissa. Cannesin elokuvajuhlilla lähes 20 vuotta vieraillut Riskala on ollut mukana useiden kansainvälisten elokuvafestivaalien tuomaristoissa, kuten Espanjan Sitgesissä ja Etelä-Korean Puchonissa, sekä järjestämässä kotimaan tärkeimpiä elokuvajuhlia Rakkautta ja Anarkiaa, Night Visions ja Espoo Ciné. Riskala on kuulunut Jussi-palkinnoista äänestävään Filmiauraan jo vuodesta 1999.