Korealainen kostotrilleri palaa teattereihin 20-vuotisjuhlan kunniaksi – Oldboy teki ohjaaja Park Chan-wookista supertähden

Park Chan-wook ohjasi 20 vuotta sitten Oldboyn, joka käynnisti lopullisesti korealaisen elokuvan maailmanvalloituksen. Nyt mestariteos palaa valkokankaille 4K-restauroituna versiona perjantaina 7.4.
Moni veikkasi Oldboylle Kultaista palmua, kun elokuva kilpaili Cannesissa 2004. Ennakkosuosikin asemaa ruokki huhu, jonka mukaan jurypomo Quentin Tarantino olisi lipsauttanut elokuvan nähtyään sen olevan ”täydellinen”. Juryssa istui tuolloin myös edesmennyt Peter von Bagh. Vaikka Oldboy sai lopulta tyytyä Grand Prix -palkintoon ja hopeasijaan, hallitsi Park Chan-wookin ohjaama kostotrilleri pöytäkeskusteluja festivaalin loppuun saakka.
Parkin läpimurto-ohjaus, kahden Korean demilitarisoidulle alueelle sijoittuva tiukka jännitysdraama Joint Security Area (2000) rikkoi Etelä-Korean katsojaennätykset.
– Kaksi ensimmäistä elokuvaani floppasivat, jonka vuoksi kukaan ei tarjonnut minulle lisää ohjattavaa. Olin naimisissa ja pakotettu tienaamaan perheelleni, joten ryhdyin elokuvakriitikoksi. Joint Security Arean menestyksen jälkeen en ole enää joutunut kirjoittamaan elokuvista, vaan saanut tehdä niitä ja sellaisia kuin haluan, Park kertoi Katsolle Cannesissa.
JSA:n jälkeen Park kaivoi esiin vanhan ja rakkaan käsikirjoituksensa Sympathy for Mr. Vengeance, jota ohjaaja yritti saada tuotantoon jo 1990-luvun puolivälissä. Tuolloin kukaan ei ollut valmis rahoittamaan tarinaa, jonka julmuus sai ihmiset kavahtamaan jo paperilla.

– Teemallisesti Oldboy sekä Sympathy for Mr. Vengeance käsittelevät molemmat kostoa, mutta ovat tyyliltään erilaisia. Sympathy for Mr. Vengeance nojaa enemmän luokka- ja arvojärjestelmään, kun taas Oldboy on lähes myyttinen tutkielma kostosta, ainakin tarinallisessa mielessä. Niiden syntyminen perätysten ei ollut kuitenkaan sattumaa, sillä Oldboyn tuottaja tutustutti minut pohjalla olevaan mangaan nähtyään Sympathy for Mr. Vengeancen.
Park haluaa jatkaa elokuvien tekemistä kostosta, jota pitää draamaltaan ikuisena aiheena.

– Kostoa käsitellään ikivanhoissa myyteissä sekä moderneissa tarinoissa. Elämme aikoja, jolloin ihmisillä on yhä enemmän vihaa sisällään. Koska emme voi vapauttaa sitä, kostosta on kasvanut draamaltaan entistä kiinnostavampi elementti.
Squid Game oli vähällä jäädä kokonaan tekemättä
Oldboyn myötä Parkista tuli kansainvälinen tähtiohjaaja, joka on tehnyt muun muassa elokuvan Stoker (2013) Nicole Kidmanin ja Mia Wasikowskan kanssa sekä sarjan The Little Drummer Girl (2018) Florence Pughin ja Alexander Skarsgårdin kanssa. Parkin viimeisin korealaiselokuva Decision to Leave (2022) edusti maata tänä vuonna kansainvälisen elokuvan Oscar-kategoriassa.
Parkin mukaan Etelä-Koreassa on tehty laatua jo pitkään, kauan ennen häntä ja Squid Gamea.

– Näin on laita myös muiden aasialaisten elokuvamaiden kohdalla. Ihmiset katsovat paljon korealaisia elokuvia ja sarjoja, koska se on yhä uusi ja innostava juttu.
Ohjaajan kotimaassa korealaisen elokuvan menestys liittyy etenkin sotilashallinnon päättymiseen ja sen aikana sorrettujen taiteellisten lahjojen vapautumiseen.
– Etelä-Koreassa on suuri joukko nuoria ja lahjakkaita ohjaajia ja tuottajia, jotka ovat voineet viimeinkin toteuttaa itseään vapaasti poliittisen tilanteen muututtua, Park toteaa.