Kohuohjaaja pakeni Hollywoodista – raivo repesi elokuvan esityksestä

Upseeri ja vakooja käsittelee kuuluisaa 1890-luvun oikeusmurhaa.
Roman Polanskin, 92, jo kuusi vuotta sitten valmistunut Upseeri ja vakooja on tuotu viimein elokuvateatterilevitykseen Yhdysvalloissa.
Päätös on suututtanut newyorkilaisen Film Forum -teatterin työntekijät. Sosiaalisessa mediassa julkaistussa lausunnossa työntekijät pitävät levityspäätöstä ”häiriinnyttävänä” ja ”pettymyksenä”.
– Minkään levityspäätöksen ei pitäisi asettaa etualalle seksuaalisten saalistajien työtä, teatterin henkilökunta kirjoittaa lausunnossaan ja syyttää Film Forumia osallistumisesta hyväksikäyttäjien normalisointiin ja näiden uhrien vaientamiseen.
Polanski pidätettiin maaliskuussa 1977 syytettynä 13-vuotiaan Samantha Geimerin huumaamisesta ja raiskaamisesta Jack Nicholsonin omistamalla asunnolla Bel Airissa. Polanski myönsi syyllistyneensä ”laittomaan seksuaaliseen yhdyntään alaikäisen kanssa” ja meni suorittamaan 1,5 kuukauden tuomiota kalifornialaiseen vankimielisairaalaan.
Sen jälkeen Polanskin oli määrä päästä ehdolaiseen, mutta ohjaaja sai vihiä, että jutun tuomari oli aikeissa pyörtää päätöksensä ja tuomita hänet 50 vuodeksi vankeuteen. Tästä pelästyneenä Polanski pakeni Yhdyvalloista, eikä ole palannut sinne vuoden 1978 jälkeen.

Tuomitse teos, älä sen tekijää
Taide ja sen tekijä ovat kaksi erillistä asiaa. Kun uppoudumme vaikuttavan maalauksen syövereihin, meidän ei oleteta ensisijaisesti pohtivan sen luoneen ihmisen käytöstä ja moraalisia päätöksiä. Sama pätee elokuvaan.
Rikoksestaan huolimatta Polanski on ja pysyy yhtenä maailman parhaista ohjaajista, jonka mestariteokset, kuten Inho, Rosemaryn painajainen, Macbeth, Chinatown, Vuokralainen, Katkera kuu ja Pianisti ovat keskeinen osa modernia elokuvahistoriaa.
Lahjakkuudestaan huolimatta Polanskin vakava rikos kuitenkin seuraa häntä hautaan saakka. Siitä huolimatta, että uhri, nykyisin 62-vuotias Geimer, on antanut ohjaajalle jo vuosia sitten anteeksi ja pyytänyt viranomaisia lopettamaan tämän jahtaamisen.
Kyseessä ei ole silti peruste pyyhkiä Polanskin elokuvia maan päältä tai estää yleisöä näkemästä niitä. Muun muassa Venetsian elokuvajuhlilla ja Ranskan César-gaalassa palkintoja niittänyt Upseeri ja vakooja on yksi tekijänsä parhaista filmeistä, jonka tuominen amerikkalaisille valkokankaille niitä myrkyttävän jatko-osa- ja supersankariryönän keskelle on kuin tuulahdus raikasta ilmaa.