Helsinki-syndrooman uusi kausi oli vaarassa jäädä tekemättä – näin Peter Franzén kommentoi

Helsinki-syndrooman uusi kausi oli vaarassa jäädä tekemättä – näin Peter Franzén kommentoi

Kotimaisen jännitysdraaman tuotantoyhtiö teki konkurssin.

Peter Franzén on silminnähden iloinen ja helpottunut, että Helsinki-syndrooman uusi kausi on viimein valmis. Sarjan loppuun vieminen oli vaakalaudalla, sillä tuotantoyhtiö Fisher King ajautui konkurssiin viime vuoden joulukuussa.

– En ota kantaa tuotantoyhtiön tilanteeseen, mutta olen todella iloinen ja huojentunut, että kakkoskausi saatiin lopulta maaliin niin hienosti. Uutta kautta tehtiin sydänverellä. Olen nähnyt kolme ensimmäistä jaksoa, ja olen tosi tyytyväinen. Kakkoskausi menee eteenpäin kuin hirvi, se on rytmillisesti upeaa katsottavaa. Mielestäni se on parempi kuin ensimmäinen. Se on myös tyyliltään erilainen, sillä kyseessä on tie-elokuvan ja jahtaustrillerin sekoitus, Franzén määrittelee.

Sarjan ensimmäisellä kaudella Franzénin esittämä yrittäjä Elias Karo kaappasi panttivangikseen neljä Helsingin Sanomien toimittajaa paljastaakseen, miten pankki vei hänen perheeltään 1990-luvulla omaisuuden ja aiheutti ylisukupolvisen tragedian. Toisella kaudella verkko kiristyy, kun valtavan ryöstön toteuttanut Karo jatkaa pakoaan. Lama-ajan tapahtumat piinaavat edelleen ja soppaan heitetään uusi rikos: entistäkin kovempi tavoite kaiken menettäneiden oikeuden palauttamiseksi.

– Suomessa painitaan parhaillaan samojen ongelmien äärellä kuin sarjassa. Ihmisistä, varsinkin huono-osaisista huolehtiminen on jäänyt täysin taka-alalle. Etenkin nuoret on jätetty ongelmineen oman onnensa nojaan. Ne nuoret, jotka nyt rikotaan, ovat meidän tulevaisuutemme, mutta miten heidät korjataan, jos ei ole palikoita. Kaikki lähtee kotoa. Jos perheet ja vanhemmat ovat rikki, niin silloin ollaan siinä tilanteessa, mistä Helsinki-syndrooma kertoo. Ihmiset turhautuvat ja sortuvat epätoivoisiin tekoihin, Peter tiivistää.

Helsinki-syndrooman kuusiosainen kakkoskausi Yle Areenassa ja sunnuntaisin TV1:llä.