Elokuvasäätiöltä puolen miljoonan potin kuitannut Parvet keräsi 88 katsojaa – tällainen se on

Elokuvan yhdeksästä käsikirjoittajasta vain kahdella oli aiempaa kokemusta elokuvien käsikirjoittamisesta.
Hannaleena Haurun ja Katja Gauriloffin yhdessä ohjaama Parvet keräsi avausviikonloppunaan 88 katsojaa 13 teatterissa. Ennakkonäytökset mukaan lukien elokuvalla on kasassa 180 katsojaa.
Uuden kotimaisen elokuvan floppaaminen ei ole sinänsä uutinen. Parvien kohdalla mahalasku tuntuu kuitenkin erityisen kirvelevältä, sillä Suomen elokuvasäätiö oli jakanut elokuvalle tuotantotukea 462 000 euroa sekä markkinointi- ja levitystukea 15 000 euroa. Parvien kokonaisbudjetiksi kerrotaan 730 000 euroa. Näin elokuvasäätiön tuotantotuki kattaa budjetista liki 70 prosenttia.
Haurun ja Gauriloffin elokuva on toteutettu yhteisöllisin menetelmin. Avoimilla hakemuksilla valittu 70-henkinen työryhmä pääsi vaikuttamaan elokuvan sisältöön ja tuotantotapoihin. Amatööreistä koostuvat näyttelijät pääsivät kehittämään omaa hahmoaan läpi tuotannon. Elokuvan päähenkilöitä ovat muun muassa afrosuomalainen jalkapalloilija, muunsukupuolinen duunari sekä nuori saamelaisaktivisti.
Tekijöiden mukaan fiktiivinen elokuva perustuu tosielämän tilanteisiin ja nostaa esiin tarinoita, joita ei muuten kuulla. ”Miten eri taustoista olevat ihmiset kokevat olevansa osa yhteiskuntaa tai sen ulkopuolella”, määritellään elokuvan mediainfossa.
Ohjaajien aiemmatkaan elokuvat eivät houkutelleet teattereihin suuria katsojamääriä. Haurun edelliset pitkät elokuvat Lauri Mäntyvaaran tuuheet ripset (2017) ja Fucking with Nobody (2020) keräsivät yhteensä vain 8276 katsojaa. Gauriloffin kaksi edellistä elokuvaa, Sofi Oksasen romaaniin pohjaava Baby Jane (2019) ja Jussi-palkittu koltansaamenkielinen Je’vida (2023) keräsivät puolestaan lähes 30 000 katsojaa. Lisäksi Je’vida palkittiin useilla kansainvälisillä festivaaleilla.
Parvien tuotantotuen myöntämisen taustalla vaikuttaa melko varmasti sen tuottaneen Elokuvayhtiö Aamun aiemmat menestykset, Juho Kuosmasen Hytti nro 6 ja Mikko Myllylahden Metsurin tarina, jotka saivat juhlavan vastaanoton Cannesin elokuvajuhlilla. Hytti nro 6 voitti myös lopulta Cannesin Grand Prix’n ja keräsi Suomen elokuvateattereissa yli 151 000 katsojaa.