Elokuva-arvostelu: Paul Verhoevenin lihaisa nunnadraama menee pintaa syvemmälle

benedetta_e72722241a.jpg

Paul Verhoevenin Benedettaa voisi kutsua pinnallisesti vain lesbonunnadraamaksi. Elokuvan skandaalinkäryisen kuoren alta paljastuu kuitenkin syväluotaava tutkielma halusta, vallasta, sukupuolesta ja uskosta, jotka saavat ylleen barokkisen melodraaman kaavun.

Renessanssitieteilijä Judith C. Brownin 1986 julkaistuun kirjaan Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy pohjaava elokuva kertoo 1600-luvulla eläneen toscanalaisen Benedetta Carlinin tarinan. Varakkaiden vanhempien kahdeksanvuotias tytär lähetetään noviisiksi Pesciassa sijaitsevaan nunnaluostariin. Kahdeksantoista vuotta myöhemmin sisar Benedetta alkaa nähdä houreisia unia Jeesuksesta, jonka vaimoksi hän julistautuu. Pian nunnan käsiin, jalkoihin ja hiusrajaan ilmestyy vertavuotavia reikiä ja viiltoja. 

Benedettan näyt ja stigmat pelottavat ja inspiroivat kaikkialla läsnä olevaa katolista kirkkoa, joka yrittää pitää kiinni patriarkaalisesta dominanssista ruton runnellessa maata. Benedetta itse käyttää tilaisuutta hyväkseen haalimalla lisää valtaa ja tyydyttämällä maalliset himonsa.

Benedetta on mestariteoksen rajoilla liikkuva psykoseksuaalinen draama, jonka ohjaajaksi voisi lopulta kuvitella vain ja ainoastaan Paul Verhoevenin (RoboCop, Basic Instinct, Starship Troopers). Konservatiivisesta Hollywoodista jo yli 20 vuotta sitten kotiutunut hollantilaisveteraani ei pidättele mitään peratessaan tarinaa seksuaalisesta vallasta ja uskonnollisesta manipulaatiosta, joka iskee keskiaikaisen kirkkoinstituution polvilleen. Benedetta on houreinen, kiimainen ja väkivaltainen elokuva, jossa on paljon kauneutta, eleganssia ja keskittyneisyyttä.

Belgialainen Virginie Efira (Elle) on pääroolissa sataprosenttisen peloton ja omistautunut, aivan kuten Benedettan rakastajaa esittävä Daphne Patakia sekä abbedissana nähtävä Charlotte Rampling. Benedetta on elokuva, joka ei toimisi ilman nappiin valittuja näyttelijöitä. Verhoevenin onneksi hän saanut mukaan juuri oikeat ihmiset, joihin voidaan lukea myös kuvaaja Jeanne Lapoirie.

Vaikka tarina on tosi ja tunnetun historioitsijan dokumentoima, on elokuva herättänyt odotetusti valtavaa närkästystä Cannesin ensi-illastaan lähtien. Venäjällä Benedetta meni peräti täyskieltoon, Virossa ja Ukrainassa filmi on sen sijaan pyörinyt kankailla jo kuukausia.

Draama. O: Paul Verhoeven. N: Virginie Efira, Charlotte Rampling, Daphne Patakia, Lambert Wilson, Olivier Rabourdin. (Ranska/Belgia/Alankomaat 2021). 131 min.