Clint Eastwood on satavuotiaan Warner-elokuvastudion kulmakivi

Clint Eastwood on satavuotiaan Warner-elokuvastudion kulmakivi
Clint Eastwood

Legendaarisen ohjaaja-tähden ja maailman arvostetuimman elokuvastudion erityissuhde on kestänyt jo yli 50 vuotta.

Clint Eastwood kuvaa kesällä uuden elokuvan, jonka odotetaan jäävän 93-vuotiaan viimeiseksi. Samalla päättyy yksi Hollywoodin historian merkittävimmistä yhteistyösuhteista elokuvastudion ja ohjaaja-näyttelijän välillä.

Warner Brosin modernin aikakauden merkittävin kulmakivi iskettiin 1971, kun Eastwood muutti tuotantoyhtiönsä Malpaso Productionsin Warner-studion tiloihin Los Angelesin Burbankissa. Siitä eteenpäin Clint on ohjannut lähes kaikki elokuvansa Warnerille.

Likainen Harry
Likainen Harry

Yli puoli vuosisataa kestänyt yhteistyö on ollut legendaarisen hedelmällistä molemmin puolin. Warner on netonnut Eastwoodin tähdittämillä ja ohjaamilla elokuvilla miljardeja dollareita. Clint on puolestaan nauttinut studion puolelta luottamuksesta ja vapaudesta, johon vain harva elokuvantekijä yltää Hollywoodissa.

Vastaavan erityisaseman Warner-tallissa on saanut Eastwoodin lisäksi vain Stanley Kubrick ja myöhemmin Christopher Nolan. Mutta toisin kuin kollegansa, Clint ei ole koskaan ylittänyt sovittua budjettia 52 vuoden aikana.

Kalpea ratsastaja
Kalpea ratsastaja

Riskinotto kannatti

Eastwoodin ja Warnerin yhteinen taival käynnistyi magnum-laukauksella joulukuussa 1971, kun Likainen Harry sai ensi-iltansa. Loistavasti menestynyt ja neljä jatko-osaa poikinut poliisitrilleri keräsi kehuja sekä kauhistelua väkivaltaisuutensa vuoksi.

– En piitannut siitä, enkä ole sen jälkeenkään välittänyt muiden mielipiteistä, Clint toteaa nauraen Warnerin dokumenttisarjassa.

Täydellinen maailma
Täydellinen maailma

Samaa mieltä oli studion johto, jotka suostui heti alussa Eastwoodin pyyntöön, ettei hänen tarvitse näyttää elokuviaan testiyleisölle ennen niiden julkaisemista. Clintin mukaan hänen ja Warnerin suhdetta määritteleekin kaksi asiaa: vapaus ja luottamus.

– Tosin pari kertaa he luulivat, että olen tullut hulluksi, kuten halutessani kuvata Mies San Fernandosta -käsikirjoituksen. Minusta se oli hauska, mutta he eivät ymmärtäneet sen konseptia ja pitivät sitä riskinä Likaisen Harryn jälkeen. Tästä huolimatta he antoivat lopulta palaa, eivätkä pelänneet kokeilla jotain uutta ja erilaista, Clint kiittelee.

Olipa kerran neljä veljestä – dokumenttisarja satavuotiaasta Warner-elokuvastudiosta on huippukiinnostava

Riski kannatti, sillä kovanyrkkisestä rekkakuskista ja tämän lemmikkiorangista kertova vuoden 1978 toimintakomedia ja sen 1980 valmistunut jatko-osa Lällärit lakoon kuuluvat edelleen Clintin ja Warnerin menestyneimpiin elokuviin.

Armoton
Armoton

Kohti auringonlaskua

Studion vankkumaton tuki ruokki myös Clintin kasvua ohjaajana. Väläyteltyään mestarin potentiaalia westerneillä Lainsuojaton (1976) ja Kalpea ratsastaja (1985) Clint nousi lopullisesti suurten joukkoon Armottomalla (1992), joka toi hänelle Oscarit parhaan elokuvan ohjaamisesta ja tuottamisesta.

Sama toistui vuoden 2004 tuhkimonyrkkeilijädraamalla Million Dollar Baby, joka on heittämällä yksi 2000-luvun parhaista amerikkalaisista elokuvista. On kuitenkin ennen kaikkea Armottoman ansiota, että Eastwood on saanut vapaat kädet toteuttaa itseään melkein missä genressä tahansa.

Million Dollar Baby
Million Dollar Baby

Kesällä kuvattava Juror #2 on lakijännäri, jossa murhaoikeudenkäyntiin osallistuva valamiehistön jäsen tajuaa itse aiheuttaneensa uhrin kuoleman.

Warnerin sisäpiiriläiset ovat kertoneet Clintin halunneen löytää vielä yhden projektin ennen auringonlaskuun ratsastamista. Eastwood ei ollut tyytyväinen edelliseen filmiinsä, 2021 julkaistuun moderniin lännendraamaan Cry Macho, joka jäi vaille hyviä arvosteluja ja katsojia. Valmistuessaan uusi elokuva olisi myös Eastwoodin 40. pitkä elokuvaohjaus.

Mikäli Juror #2 todella jää Clintin viimeiseksi elokuvaksi, päättyy samalla kolossaalinen luku modernin elokuvan historiankirjassa.