Christoffer Strandberg paljastaa, miten Petollisia todellisuudessa kuvataan

Christoffer Strandberg paljastaa, miten Petollisia todellisuudessa kuvataan
20250814 HELSINKI. PETOLLISET-PRESSI. Christoffer Strandberg. KUVA: ATTE KAJOVA

Näyttelijä rakastaa tv-sarjaa siinä määrin, että uhraa sen tuotantoon omia rahojaan.

Näyttelijä-juontaja Christoffer Strandberg oli onnellinen, kun Petollisten neljännen kauden kuvaukset alkoivat pian kolmannen tuotantokauden perään.

– Vuoden tauko Petollisista on ihan liian pitkä faneille ja meille tekijöille. Petolliset on erityinen ja erikoinen ohjelma, sitä ei voi verrata mihinkään olemassa olevaan sarjaan, Christoffer sanoo.

Harvoin näkee juontajaa, joka on yhtä innoissaan ohjelmastaan kuin Christoffer. Hän on silmin nähden koukussa psykologiseen peliin.

Toimittajan udellessa sarjan mahdollisesta viidennestä kaudesta, juontaja vaikenee salaperäinen ilme kasvoillaan.

Tuotannon työntekijät viipyvät Vanajanlinnassa kaksi viikkoa per kausi, finaaliin päässeet kilpailijat hieman lyhyemmän ajan.

Christoffer matkustaa kuvauspaikalle Hämeenlinnaan päivän tai kaksi ennen kuvausten alkamista.

Pyöreän pöydän tapahtumien seuraaminen on yhtä kihelmöivä hetki juontajalle kuin katsojille.
Pyöreän pöydän tapahtumien seuraaminen on yhtä kihelmöivä hetki juontajalle kuin katsojille.

– Haluan aina kävellä pyöreän pöydän ympäri ja nähdä, missä kukin kilpailija tulee istumaan. Sisäistän tilan kehooni.

– Minulla on aika monta nimeäkin opittavana. Kisaajien nimet eivät voi olla vain vähän muistissa, vaan heidät pitää oikeasti muistaa. Onneksi saan hyvissä ajoin osallistujista nimilistan, juontaja kertoo.

Hätäisiä viimeistelyjä spiikkeihin

Petollisten aiemmilla kausilla kisaajajoukossa on ollut Christofferin hyviä ystäviä siviilistä, kuten kakkoskaudella petollinen Janne Puhakka ja kolmoskauden petollinen Janne Grönroos.

– Melkein kaikki neljännen kauden kilpailijat ovat tuttuja, mutta en tunne ketään heistä todella hyvin. Essi Hellénin kanssa meillä on pitkä historia teatterikorkeakoulusta, mutta emme ole hirveästi nähneet pariin vuoteen. 

– Sergey Hilman on ystäviäni, mutta emme mekään tunne niin hyvin, juontaja listaa.

”Näin heitä oli 20, ja mysteeri voi alkaa. Olette astumassa peliin, joka on samalla kertaa sekä runollinen että kuolemanvaarallinen. Vielä toistaiseksi voitte nauttia toistenne seurasta, mutta hyvin pian täällä alkaa saaliin ja saalistajan kamppailu.”

Näin linnanherra toivottaa Petollisten uudet pelaajat tervetulleiksi Vanajanlinnaan.

Christoffer osallistuu yhä enemmissä määrin linnanherran juontojen kirjoittamiseen. Hän viettää runsaasti aikaa sarjan käsikirjoittajan kanssa. 

Luvan kanssa juontaja maustaa ja muokkaa kirjoitettuja tekstejä suuhunsa sopivaksi.

Christoffer saattaa viimeistellä aamupalaspiikkinsä vain minuutteja ennen astumistaan huoneeseen.
Christoffer saattaa viimeistellä aamupalaspiikkinsä vain minuutteja ennen astumistaan huoneeseen.

Kilpailijoiden päivät alkavat aamupalasalissa, jossa myös linnanherra pyörähtää poistaakseen yöllä murhatun kilpailijan potretin ja antaakseen vihjeen päivän tehtävästä.

– Ne spiikit on aina etukäteen kirjoitettuja. Tosin osa syntyy vain viisi minuuttia ennen huoneeseen astumista.

– Joskus on käynyt niin, että seison jo aamiaishuoneen ovella, kun keksin hyvän spiikin. Äkkiä kysyn ohjaajalta, saanko sanoakin näin. Spiikit ovat sen verran spontaaneja, että ne elävät viime hetkeen asti, Christoffer kertoo. 

Yllättävä kielto linnassa

Kun Christoffer sulkee aamiaishuoneen oven, jää hän oven taakse kuuntelemaan tai juoksee valvomoon, jossa istuvat ohjaaja, tuottajat ja käsikirjoittaja.

Etenkin ensimmäisten jaksojen kuvauksissa aamupalaan vierähtää helposti yli tunti. Kamera käy koko ajan, vaikka vain murto-osa keskusteluista päätyy kotisohville asti.

Vaikka katsojat eivät juuri koskaan näe pelaajien aterioivan, pitää linnanväki vieraansa kylläisinä.

– Linnassahan syödään koko ajan. Yleensä kilpailijat syövät ateriat yhdessä. Silloin heitä ei kuvata mutta valvotaan. Aamupalaa lukuun ottamatta ruokaillessa ei saisi puhua pelistä, Christoffer paljastaa. 

Kuvauspäivien aikataulut vaihtelevat.  

Kausien aikana on opittu, ettei pyöreän pöydän keskusteluja kannata kuvata liian myöhään, sillä niihin vierähtää ainakin tunti. 

– Sen jälkeen on vielä murha. Ja ennen murhaa pitää kilpailijat saada omiin huoneisiinsa ja petolliset kammioonsa. Se on iso logistiikka.

Siviilissä Christofferilla on kaksi pukeutumistyyliä: rohkean hersyvää bling blingiä tai maltillisen tyylikästä herraskaista.

Osa Christofferin esiintymisvaatteista siirtyvät kuvauksista näyttelijän omaan vaatekaappiin.
Osa Christofferin esiintymisvaatteista siirtyvät kuvauksista näyttelijän omaan vaatekaappiin.

Petollisten linnanherra pukeutuu kuin brittiaatelinen konsanaan.

– Lunastan aika paljon kuvausvaatteita. Hankin myös itse tuotannolle vaatteita, koska aina budjetti ei riitä. Tälle kaudelle ostin upean käsintehdyn espanjalaisen viitan, koska mielestäni hahmoni tarvitsee sellaisen. Omalla rahalla ostin, sillä haluan antaa tälle ohjelmalle kaikkeni ja tyyli on tärkeä, hän tunnustaa. 

Ensi-ilta kulman takana

Syksy on Christofferille kiireinen tai kuten hän itse toteaa ”se alkoi ryminällä”.

Alkusyksyllä Petollisten kilpailijat kertasivat linnan tapahtumia Christofferin isännöimässä podcastissa, josta kuullaan uusi jakso viikoittain pelin edetessä.

Christofferin syyskuu vierähtää Niina Lahtisen käsikirjoittaman ja Jukka Kurosen ohjaaman komediamusikaali Opehuoneen harjoituksissa.

– Pitää virkistää koreografiat ja laulustemmat, koska meitä on näyttämöllä neljä henkilöä mutta 50 hahmoa. Siinä on helkkarista numeroita ja koreografioita. Se tulee todellakin olemaan työnsarka syyskuussa, Christoffer huoahtaa.

Näyttelijällä on lisäksi kaksi isoa projektia työpöydällään: kirja miehisyydestä sekä oma teatterishow.

– Se on siinä ja siinä, ehdinkö tehdä show’n jo ensi keväälle. Ensi vuonna se kuitenkin tulee, mutta aikataulu on vielä vähän auki. Kirja on nyt etusijalla, Christoffer sanoo. 

Petolliset alkaa lauantaina 13. syyskuuta klo 19.30 Nelosella sekä Ruudussa.