Amerikassa ohjaaminen ei ollut helppoa Teppo Airaksiselle: "Välillä illanistujaisissa piti poistua vessaan"

Supercool-elokuvassa teinipojat lähtevät etsimään täydellisiä bileitä ja joutuvat yhä hurjempiin tilanteisiin. Filmi on monella tapaa poikkeuksellinen. Sen taustamoottori, tuottajana ja toisena käsikirjoittajana toiminut Olli Haikka sekä ohjaaja Teppo Airaksinen ovat suomalaisia, mutta lähes koko muu tekijäjoukko on USA:sta.
Myös iso osa rahoituksesta on amerikkalaistahoilta. Tuotantoyhtiönä on silti kotimainen, Haikan johtama Yellow Film & TV.
– Olli on tehnyt tässä valtavan työn. Itseluin ensimmäisen käsikirjoitusversion jo vuonna 2016. Ajattelin silloin, että tätä elokuvaa ei ikinä tehdä, Airaksinen tunnustaa.
Teppo Airaksinen on ohjannut Suomessa muun muassa sarjoja Downshiftaajat ja Kimmo. Hänen aiempia elokuviaan ovat Kulman pojat, Juice ja Napapiirin sankarit 2.
Elokuva-arvio: Supercool on teinikomedia suomalaisella otteella
Elokuvan kehittelytyötä kesti noin kolme vuotta. Mukaan tuli Hollywood-tahoja, ja lopulta käsissä oli vajaan yhdeksän miljoonan euron budjetillaan kaikkien aikojen kallein suomalainen komediatuotanto. Mukaan saatiin Damon Wayans Jr:n, Iliza Shlesingerin ja Madison Davenportin kaltaisia nimiä. He eivät ehkä ole supertähtiä, mutta silti asemansa vakiinnuttaneita ja tv- ja elokuvafanien hyvin tuntemia nimiä.
– Näiden loistavien tyyppien mukaan saaminen oli tärkeää, myös minulle henkilökohtaisesti. Kun sain alkaa harjoitella ja makustella tarinaa heidän kanssaan, se muutti homman eläväksi. Samalla alkoi tulla fiilis, että minähän pärjään tässä – amerikkalaisen elokuvan ohjaajana, Airaksinen muistelee.
Elokuva-arvostelu: Kohtauksia eräältä saarelta on peittelemätön rakkauskirje Bergmanille
Vaikka varmuutta alkoikin tulla, Airaksinen oli alusta asti tietoinen siitä, että ohjaaminen olisi selkeästi erilaista kotimaisiin tuotantoihin verrattuna.
– Minulle on ehtinyt kehittyä oma tapa ohjata, ja sen mukauttaminen englanninkieliseen ympäristöön ja amerikkalaiseen tuotantokulttuuriin vaati kyllä totuttelua ja treenaamista, Airaksinen myöntää.
Ohjaaminen perustuu pitkälti kieleen ja kommunikaatioon toisten ihmisten kanssa.
– Samalle tasolle pääseminen oli haastavaa. Englanti ei lähde minulta niin sanotusti lonkalta, ja se jatkuva kontaktissa olo muodostui raskaaksi. Ja välillä illanistujaisissa piti poistua vessaan, kun se small talkin määrä oli suomalaiselle niin pökerryttävä, Airaksinen muistelee.
– Jotta muut eivät olisi luulleet minua vajaaälyiseksi, vaihdoin välillä ohjaamiskielen äidinkieleeni. Sanoin, että ”kuunnelkaa, tällä vauhdilla minä antaisin neuvoja suomeksi”. Kehittelin myös valmiita automaattivastauksia. ”It is what it is”, saatoin tokaista ja lähdin menemään, Airaksinen myhäilee.
Supercoolin ensi-ilta siirtyi koronan takia lähes vuodella. Nyt filmi nähdään vihdoin valkokankailla 23.2.